FRET-KING Super-Matic
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Fret-King jest przykładem brytyjskiej wizji instrumentów, za którą odpowiedzialny jest guru gitarowej technologii, Trev Wilkinson, będący wspólnie z firmą JHS właścicielem marki.
Mostki gitarowe Wilkinsona razem z całym asortymentem innych części wykorzystywane są od lat przez wielu producentów gitar na całym świecie, a ogromna wiedza i ponad 30-letnie doświadczenie konstruktora zostały wykorzystane przy budowie gitar Fret-King.
Dwa lata temu Trev zaprezentował innowacyjny, samostrojący mostek Wilkinson ATD HT440, będący owocem 14-letniej pracy całego zespołu Auto Tuning Developments. Testowana gitara Fret-King Super-Matic jest pierwszym instrumentem, w którym zamontowano rewolucyjny system strojenia Wilkinsona.
Budowa
Korpus gitary wykonano z dwóch kawałków selekcjonowanej amerykańskiej olchy i wykończono błyszczącym lakierem w kolorze Original Classic Burst. Całość zdobi jeszcze brązowa płytka o wzorze typu Tortoise, na której zamontowany jest układ elektryczny. Fret-King Super- Matic kształtem przypomina klasyczne modele Ibaneza RG z bardziej drapieżnie zakończonymi rogami w porównaniu ze standardowym kształtem Stratocastera. Z tyłu znajduje się otwierana klapka baterii 9 V zasilającej układ elektryczny strojenia umieszczony w mostku. Przykręcony czterema śrubami klonowy gryf ma palisandrową nakładkę, na której nabito 24 precyzyjnie oszlifowane, odporne na ścieranie progi niklowe o wielkości medium jumbo. Szyjka ma wygodny profil o przekroju "Shallow C" oraz 10-calowy promień podstrunnicy, a menzura instrumentu wynosi 25,5" (648 mm). Struny ustawione są nisko nad gryfem, co w połączeniu z wypolerowanymi progami i bardzo dobrym dostępem do najwyższych pozycji powoduje znakomity komfort gry dla lewej ręki.
Na główce, która ma dwa charakterystyczne dla gitar Fret-King wcięcia na dole, zamontowano komplet srebrnych, precyzyjnie działających kluczy die-cast. W połączeniu z grafitowym siodełkiem gwarantują one stabilność stroju w tej części instrumentu. Znajdziemy tu jeszcze otwór pręta regulacyjnego gryfu oraz logo producenta i nazwę modelu gitary.
Układ elektryczny tworzą dwa humbuckery Wilkinson WHHBZ33 z charakterystycznym czarno-białym wykończeniem typu zebra oraz przedzielający je środkowy singiel Wilkinson WHSM. Regulowane nabiegunniki w humbuckerach rozmieszczone są po przekątnej, co jest dosyć nietypowym rozwiązaniem. Za konfigurację pickupów odpowiada 5-pozycyjny przełącznik, a nad zmianą barwy czuwają dwa potencjometry TONE i pojedyncze pokrętło VOLUME. Zastosowano tu bardzo ciekawe, autorskie rozwiązanie Wilkinsona o nazwie Vari-coil. Ulokowane najniżej pokrętło tonów pozwala płynnie zmieniać humbuckery w single, wyciszając stopniowo wewnętrzne cewki obu pickupów. Rozwiązanie to daje olbrzymie możliwości w ustawieniu i korekcji brzmienia wyjściowego, udostępniając całą paletę barw niedostępną dla klasycznego rozłączania cewek typu push-pull. Gitara dostarczana jest w oryginalnym twardym futerale, w którym znajdziemy kluczyki regulacyjne oraz instrukcję obsługi mostka.
Super-Matic ATD HT 440
Sercem i najważniejszym elementem gitary jest wspomniany już stały mostek Wilkinson ATD HT440 z automatycznym systemem stroików. Bardzo zgrabna konstrukcja o niskim profilu nie różni się na pierwszy rzut oka od standardowego mostka, jednak umieszczony pod spodem specjalny układ zawiera niezwykle precyzyjną i zaawansowaną, sterowaną elektronicznie mechanikę. Miniaturowe przekładnie sprzężone z silniczkami obracają kołkami, na których nawinięte są struny. Wszystko odbywa się z wielokrotnie większą dokładnością niż w przypadku klasycznych kluczy montowanych na główce.
Drgania każdej ze strun zbierane są przez dodatkowy, umieszczony pomiędzy mostkiem a pickupem, heksagonalny przetwornik, który przesyła informacje o wysokości dźwięku do sterującego całością mikroprocesora. Obsługa systemu jest bardzo prosta i odbywa się za pomocą małego przycisku wbudowanego w przetwornik. Owalny kolorowy wyświetlacz LCD zachowuje się przy zwykłym strojeniu gitary jak tuner chromatyczny oraz pokazuje numer presetu w trybie automatycznym. Po przytrzymaniu przycisku możemy wybrać jeden z sześciu wpisanych do pamięci programów, trącić wszystkie struny, a mostek w ciągu kilku/ kilkunastu sekund automatycznie dokona korekty. W razie potrzeby wystarczy uderzyć jeszcze raz w struny i poczekać chwilę na końcowe dostrojenie. Obok klasycznego stroju E mamy wpisane w pamięci strojenie Drop D, Open G, Open D, DADGAD i GDFCDG, a także możemy zapisać swoje własne, dowolne ustawienia wysokości strun, aktywując proces Strum ’N’ Store. Trzeba pamiętać o tym, że każda struna może być odstrajana maksymalnie o określony interwał w górę lub w dół. W przypadku niektórych strun są to 4 półtony, a przykładowo struna E6 nie może być nastrojona przez system poniżej dźwięku D.
System Super-Matic działa idealnie, a gitara stroi znakomicie w każdej z opcji. Przewidziana maksymalna grubość strun gwarantująca prawidłowe działanie to .011" dla struny pierwszej i .056" dla struny E6. Na uwagę zasługują też nieścieralne, pokryte diamentową powłoką siodełka, które mają możliwość regulacji wysokości oraz menzury. Wilkinson ATD HT440 zasilany jest wewnętrzną baterią 9 V, która wystarcza na ponad 250 strojeń.
Brzmienie
Nie możemy zapominać, że Fret-King Super-Matic jest również wysokiej klasy standardowym instrumentem. Na sucho gitara ma wyrównane brzmienie ze słyszalną, niemal akustyczną prezencją strun wiolinowych. Zastosowane humbuckery Wilkinsona mają średni poziom wyjściowy i przy skręcaniu dolnej gałki TONE stopniowo zmieniają się w single. Jak na mój gust, brzmienie jest wtedy nieco zbyt szerokie, z odczuwalną górą typu hi-fi, która z drugiej strony dodaje pięknej krystaliczności przy rozłożonych akordach. System Vari-coil sprawuje się bardzo dobrze, umożliwiając nie tylko korzystanie z pełnych humbuckerów i samych singli, ale służąc też jako dodatkowa, niespotykana w innych instrumentach korekcja brzmienia.
Zbyt ciemny w dole charakter humbuckera przy gryfie rozjaśnia się idealnie po lekkim ruszeniu wspomnianej gałki tonów, a jasne brzmienie singla zaokrągla się po wykonaniu tej samej operacji przy przeciwnym położeniu potencjometru. Dodatkowo mamy też klasyczną regulację tonów środkowym potencjometrem TONE. Barwy czyste mają zauważalny jasny kontur, dzięki czemu bardzo dobrze przebijają się w muzyce. Brzmienie pełnych humbuckerów jest bardziej naturalne niż singli, a możliwości jego kształtowania pozwalają na ustawienie naprawdę sporej ilości wszelkich barw akordowych. Znajdziemy tu brzmienia jazzowe, całą paletę barw funkowych oraz typowych, otwartych akordów pięknie miksujących się z zespołem. Brzmienie singli różni się nieco od naturalnej barwy Stratocaby stera, ale humbuckery mają już pełny i naturalny sound. Pickup przy mostku na rockowym przesterze ma jasne i nasycone brzmienie, wyraźnie akcentujące atak kostki. Pozycja przy gryfie oferuje tłuste i śpiewne barwy solowe, a skręcanie potencjometru VOLUME przenosi nas do półprzesterowanych barw bluesowych. Dużą zabawę daje tu system Vari-coil, w którym możemy płynnie zmieniać i słyszeć zmiany pomiędzy humbuckerem a singlem. Przy takich możliwościach trzeba mieć trochę cierpliwości by znaleźć i wybrać akurat takie a nie inne ustawienie.
Przy graniu solówek, szczególnie w przypadku singli, brakowało mi nieco naturalnego mocnego środka, ale przy tej liczbie kombinacji możemy bez problemu znaleźć wiele nowych i inspirujących barw. Brzmienie w każdej pozycji przełącznika jest zbalansowane, co wskazuje też na na bardzo dobre dopasowanie wszystkich przetworników.
Podsumowanie
Gitara Fret-King Super-Matic, będąca bardzo udanym dzieckiem Treva Wilkinsona, udostępnia możliwości niespotykane w innych instrumentach. Zaangażowane tu zostały najnowsze osiągnięcia gitarowej technologii poparte wieloletnim doświadczeniem brytyjskiego konstruktora. Już samo szybkie i automatyczne strojenie będzie bardzo użyteczne dla wszystkich gitarzystów przy grze na żywo, a obok standardowych, wysokiej jakości barw mamy niezwykle szeroką paletę tonalną oferowaną przez system Vari-coil. Dodatkowo jakość wykończenia oraz wygoda gry produkowanej w Korei gitary stoi na bardzo wysokim poziomie. Super-Matic będzie też idealnym narzędziem dla muzyków korzystających z innych strojów, szczególnie gitarzyści grający rurką techniką slide odkryją możliwości drzemiące w tym unikalnym instrumencie.
korpus: olcha amerykańska
gryf: klon
podstrunnica: palisander
progi: 24, medium jumbo
menzura: 25,5" (648 mm)
radius: 10" (254 mm)
mostek: Wilkinson ATD HT440
klucze: zamknięte die-cast
elektronika: 2x Wilkinson WHHB Z33 (mostek + gryf), Wilkinson WHSM
(środek), przełącznik 5-pozycyjny, VOLUME, TONE,
TONE (Wilkinson Vari-coil)
wykończenie: wysoki połysk w kolorze Original Classic Burst
wyposażenie: twardy futerał
Piotr Szarna