WASHBURN EA15/ ATB-A

Pozostałe testy marki WASHBURN
Testy
Sławomir Sobczak
2018-12-31
WASHBURN - EA15/ ATB-A

W poprzednich dwóch wydaniach pisma zostały zaprezentowane gitary elektroakustyczne marki Washburn o symbolach WLO100SWEK-D i HD100SWCEK-D. W tym miesiącu przyjrzymy się kolejnemu instrumentowi Washburna, a mianowicie EA15/ATB-A. 

Ten model jest przedstawicielem popularnej serii Festival, której początki sięgają roku 1979. Sprawdźmy, co ciekawego może zaoferować ta wersja.

BUDOWA

Pudło rezonansowe o kształcie Mini Jumbo wykonano z klonu wzorzystego (płyta wierzchnia) oraz katalpy (płyty boczne i tylna). Za wzmocnienie konstrukcji odpowiada ożebrowanie ze świerku sitkajskiego. Płyta wierzchnia otrzymała wykończenie typu Tobacco Burst – jej krawędzie są przyciemnione, natomiast środek odsłania ładny układ słojów drewna. Otwór rezonansowy ozdobiono efektowną rozetą ze sztucznej masy perłowej, której wykończenie stoi na wysokim poziomie. Gryf wykonano z mahoniu i wzmocniono prętem usztywniającym. Na podstrunnicy nabito 20 progów, których wykończenie nie budzi zastrzeżeń. Na główce znajdziemy sześć chromowanych kluczy Diecast oraz siodełko Graphtech NuBone, którego szerokość wynosi ok. 43 mm. Producent podaje, że podstrunnica została wykonana z materiału engineered wood, co oznacza, że jest to konglomerat w postaci deski kompozytowej. Pojęcie „engineered wood” jest dosyć szerokie i obejmuje wiele produktów drewnopochodnych, w których wykorzystuje się arkusze drewna lub drobinki drewna wraz z lepikiem, dzięki czemu można stworzyć materiały bardzo twarde i odporne na warunki zewnętrzne (np. HDF, MDF, a nawet płyty wiórowe czy zwykłe sklejki i klejonki). Pod względem wizualnym podstrunnicy nie można niczego zarzucić, całość sprawia dobre wrażenie i cechuje się dużą twardością oraz gładką, równą powierzchnią.

Skoro jesteśmy przy tym materiale, to według danych producenta wykorzystano go również do stworzenia mostka, jednak w tym przypadku na wyprofilowanej powierzchni tego elementu widać wyraźne warstwy sugerujące, że mamy do czynienia ze sklejką. Trzeba przyznać, że wygląda ona bardzo efektowanie i na pierwszy rzut oka można nawet pomyśleć, że jest to jakieś egzotyczne drewno o równomiernie ułożonych słojach. Sercem układu elektrycznego gitary jest preamp marki Barcus-Berry. Chociaż w danych technicznych producent podaje, że jest to model EQ4T, to w rzeczywistości chodzi o MET-A07.

WRAŻENIA

Głośność gitary jest całkiem duża, oczywiście biorąc pod uwagę jej niewielkie rozmiary. Na pierwszy plan wybija się ładnie zarysowany, dynamiczny środek, który zachęca do bardziej ostrej gry. Konturowy, nieco wycofany bas oraz czytelna góra dopełniają całości. Uwagę zwraca bliskość dźwięku i podatność na artykulację. Z racji tego, że na wszystkich trzech gitarach Washburna testowanych w ciągu ostatnich trzech miesięcy miałem okazję grać w tym samym czasie, to muszę przyznać, że testowany model EA15/ATB-A wypadł najsłabiej jeśli chodzi o głośność oraz przenoszenie najniższych częstotliwości, za to nie ustępował pola w kwestii wygody gry, szybkości ataku i wyrazistości w środku pasma. Niewielkie pudło rezonansowe powoduje, że basu nie ma tu zbyt dużo, jednak braki te rekompensuje ładnie zarysowany środek pasma, tym bardziej, że wybrzmienie jest równomierne, a dźwięki nie gasną nawet w wyższych pozycjach. Gitara brzmi lekko i śpiewnie zachęcając do swobodnej gry akordowej oraz ostrzejszej gry solowej. Wycięcie cutaway sprawia, że dostęp do wyższych pozycji jest bardzo wygodny, co jest o tyle istotne, że w tym obszarze gitara pozwala na uzyskanie dosyć ostrego, dynamicznego dźwięku o ładnej prezencji, które dobrze nadaje się do gry partii solowych. Zastosowany tu preamp dobrze radzi sobie z oddaniem brzmienia pudła rezonansowego, pozwala też na dodatkowe podbicie basu, co dodaje do dźwięku więcej ciepła i podstawy.

PODSUMOWANIE

Washburn EA15/ATB-A to interesująca gitara, w której wykorzystano nowoczesne materiały, takie jak drewno kompozytowe czy siodełko NuBone. Pod względem estetyki wykonania instrument prezentuje się doskonale, a dzięki wyrazistemu wykończeniu typu Tobacco Burst z mocno przypalonymi krawędziami pudła rezonansowego przykuwa uwagę. Pod względem brzmieniowym dostajemy tu to, na co może pozwolić konstrukcja typu Mini Jumbo. Na gitarze gra się bardzo przyjemnie, a do tego niewielkie gabaryty i waga pozwalają na jej wygodne transportowanie. Szkoda tylko, że producent nie dostarcza gitary choćby w pokrowcu.

www.musicinfo.pl

 

typ: Mini Jumbo
płyta wierzchnia: klon wzorzysty
boki i tył: katalpa
ożebrowanie: Quarter Sawn Scalloped ze świerku sitkajskiego
rozeta: sztuczna masa perłowa
gryf: mahoń
podstrunnica: deska kompozytowa (engineered wood)
progi: 20
siodełko: Graphtech NuBone
szerokość siodełka: 43 mm
skala: 25,5” (648 mm)
mostek: deska kompozytowa (sklejka)
klucze: Diecast
osprzęt: chromowany
wykończenie: Tobacco Burst
układ elektryczny: Barcus-Berry MET-A07
struny: D’Addario EXP16 Light Phospher Bronze
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Cena
1 120.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
październik 2018
Kup teraz