ALVAREZ AJ80CE
Rodzaj sprzętu: Gitara akustyczna / klasyczna
Firma Alvarez została powołana do życia w 1965 roku przez działającego już wtedy od kilku dekad dystrybutora instrumentów muzycznych St. Louis Music.
Autor testu: Piotr Szarna
W późnych latach 60. rozpoczęła się wieloletnia i trwająca do dziś współpraca z legendarnym lutnikiem japońskim, Kazuhiro Yairim, której owocem są produkowane już od pół wieku, znakomite gitary akustyczne i klasyczne. Tradycja ręcznego wytwarzania najwyższej jakości instrumentów kontynuowana jest w dalszym ciągu, a przy nawet budżetowych konstrukcjach stosowane są selekcjonowane gatunki drewna i przeprowadzana jest dokładna kontrola jakości. Do naszego testu trafił model Alvarez AJ- 80CE, należący do nagradzanej wielokrotnie serii Artist i wyposażony w wysokiej klasy preamp opracowany dla Alvareza przez firmę B-Band.
BUDOWA
Alvarez AJ80CE to gitara o korpusie typu Jumbo, posiadającym pojedyncze wcięcie cutaway. Zastosowano tu ręcznie selekcjonowany top z litego świerku Sitka pozyskiwany metodą quarter- sawn, dzięki czemu uzyskano połączenie ładnie układających się słojów drewna z walorami brzmieniowymi i wytrzymałościowymi. Płyta wierzchnia wzmocniona jest skalopowanym, przesuniętym lekko do przodu, krzyżowym ożebrowaniem, co pozwoliło na zwiększenie otworu rezonansowego, otoczonego gustownie rozetą z kolorowego abalonu. Zarówno tył jak i boki wykonano z drewna klonowego, a całość polakierowano na wysoki połysk w naturalnym kolorze. Wizualną stronę uzupełnia jeszcze na krawędziach kilkuwarstwowy binding. Wzmacniany od spodu klonową płytą mostek Bi-Level to konstrukcja palisandrowa, posiadająca wykończone abalonem kołki dociskowe strun.
Klonowy gryf wyposażono w palisandrową podstrunnicę z 20 progami i połączono z korpusem na wysokości 14 progu metodą Dovetail. Nakładka otoczona jest pojedynczym, białym ożyłkowaniem oraz posiada inkrustację z masy perłowej na 12 progu. Na zgrabnej główce zdobionej przez palisandrowy, ładnie prezentujący się fornir umieszczono dużą inkrustację oraz logo firmy, i po obu stronach zamontowano w układzie 3+3 dobrej jakości, chromowane klucze die-cast. Wysokiej klasy materiały uzupełniają jeszcze siodełka mostka i gryfu wykonane z kości.
Za elektryczne przeniesienie brzmienia odpowiada tu system Alvareza SYS650, zaprojektowany przez firmę B-Band. Stosowany przez B-Band specjalny przetwornik eliminuje syntetyczne brzmienie często występujące w klasycznych pickupach piezo. W naszym przypadku system wykorzystuje dwa sensory - UST (Under Saddle Transducer) i AST (Acoustic Soundboard Transducer) - jeden umieszczony bezpośrednio w mostku pod strunnikiem, a drugi pod płytą rezonansową gitary. Ich proporcje możemy ustalać dedykowanym suwakiem AST/ UST MIX. Do ustawień barwy obok potencjometru VOLUME służy trzyzakresowa korekcja BASS, MIDDLE, TREBLE, wspierana skutecznym filtrem antysprzężeniowym obsługiwanym regulatorem NOTCH. Całość uzupełnia tuner chromatyczny z dużym, podświetlanym w kilku kolorach wyświetlaczem LCD. Na bocznej ściance znajdują się jeszcze dwa wyjścia instrumentalne - wysokoimpedancyjne typu jack oraz niskoimpedancyjne, zrealizowane na złączu XLR. Obok umieszczono również komorę baterii 9V, zasilającej układ.
W PRAKTYCE
Alvarez AJ80CE od razu zwraca uwagę ładną, świerkową płytą i zdobiącą otwór rezonansowy rozetą z kolorowego abalonu. Trochę zaskakuje mniej typowy, jasny kolor boków i tyłu, jednak całość sprawia bardzo estetyczne wrażenie. Jedynie w miejscu łączenia gryfu i korpusu we wcięciu cutaway po dotknięciu palcem było czuć na lakierze delikatne łączenie, ale poza tym reszta elementów łącznie z progami została naprawdę wzorowo wykończona.
Pomimo sporego rozmiaru pudła jumbo Alvarez AJ80CE już na starcie zaskakuje wygodą gry. Okrągła lecz komfortowa szyjka nie sprawia najmniejszych problemów, od razu po wyjęciu z dostarczonego kartonu struny ustawione były nisko nad gryfem, pozwalając nie przejmować się setupem. W tym przedziale cenowym nie spotkałem jeszcze tak dobrze ustawionego fabrycznie instrumentu, szczególnie że gitara po uderzeniu w struny odzywa się równą głośnością na całej długości gryfu. Brzmienie jest głębokie z mocnym basem, górne pasmo jest lekko stonowane i co ważne, środek ma dynamiczny i naturalny charakter. Przy mocniejszym ataku barwa robi się nieco twardsza, ale generalnie brzmienie z pudła nie odstaje od nawet dwukrotnie droższych instrumentów, prezentując ponadprzeciętne wybrzmienie i zbalansowaną projekcję dźwięku.
Podłączamy się do wzmacniacza. B-Band oferuje cieplejsze brzmienie niż większość pickupów piezo, jednak tu również musimy popracować nad ustawieniami. Układ SYS650 udostępnia bardzo szerokie możliwości korekcji barwy. 3-zakresowa sekcja EQ działa bardzo sprawnie, podobnie jak filtr NOTCH pozwalający szybko wyciąć zbyt wybijające się, powodujące czasem sprzężenia częstotliwości. Alvarez bardzo ładnie odzywa się przy grze palcami, oferując dynamicznie reagujący na zarywanie strun środek i górę, dobrze słychać też wszelkie zmiany artykulacji. Czasem przy lżejszej grze nieco dominuje bas, jednak ładnie równoważy go czytelna prezencja. W razie potrzeby pod ręką mamy suwak MIX AST/UST, dosyć konkretnie zmieniający charakter brzmienia. Dodanie sygnału z przetwornika AST ociepla dół pasma, co lepiej sprawdza się przy graniu solowych partii, zmienia się też środek, który lepiej reaguje na atakowanie strun kostką. Po stronie UST pojawia się bardziej wyrazista góra i środek, wyostrzająca barwę do czytelnej gry akordowej.
W większości zakresu suwaka systemu B-Band brzmienie ma naturalny i inspirujący charakter, z dobrze zbalansowanymi skrajami pasma i wyraźnymi składowymi harmonicznymi. Przy mocniejszym uderzeniu w struny gitara również po nagłośnieniu odzywa się twardszym, wyższym środkiem, ale dostępna korekcja pozwala na znalezienie sporej ilości satysfakcjonujących ustawień. Nie można zapominać, że tu już kluczowe jest zastosowanie wysokiej klasy wzmacniacza lub zestawu P.A., który często jest najsłabszym punktem nagłośnienia gitar akustycznych.
PODSUMOWANIE
Alvarez AJ80CE pomimo budżetowej ceny hołduje bogatym tradycjom firmy, opierającej się od wielu lat na ręcznej selekcji drewna i rygorystycznej kontroli jakości nawet w najtańszych instrumentach. Testowany model to naprawdę wysokiej klasy, ładnie prezentujący się elektroakustyk oferujący czyste, głębokie i zbalansowane brzmienie akustyczne, idące w parze z nieczęsto spotykaną w tym pułapie cenowym wygodą gry. Od strony przeniesienia brzmienia wysoką jakość wspiera tu znakomity system Alvarez SYS650, zaprojektowany przez renomowaną firmę B-Band.
płyta wierzchnia: lity świerk Sitka A+
tył i boczki: klon
gryf: klon
podstrunnica: palisander
progi: 20
mostek: palisander, Bi-Level
układ elektroniczny: Alvarez B-Band SYS650
klucze: Premium die-cast
wykończenie: naturalne o wysokim połysku