KEELEY Fuzz Bender

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki KEELEY
Testy
2019-10-25
KEELEY - Fuzz Bender

Fuzz należy do grupy efektów przesterowujących brzmienie i jest odpowiedzialny za jedne z pierwszych gitarowych przesterowań z prawdziwego zdarzenia realizowanych za pomocą zewnętrznych kostek.

Najbardziej kojarzony jest oczywiście z Jimi Hendrixem, znany jest też chyba wszystkim riff zagrany przez Keitha Richardsa w utworze "Satisfaction", zagrany właśnie taką barwą. Nową odsłoną w ofercie butikowego producenta Keeley Electronics jest Fuzz Bender, w wyszukany sposób łączący w układzie dwa nowoczesne tranzystory krzemowe i jeden vintage’owy germanowy, wznosząc podrasowane brzmienie klasycznego fuzza na nowy poziom. Efekt do testu otrzymaliśmy od dystrybutora amerykańskiej marki na naszym rynku, firmy W-Distribution, która oferuje na swoje produkty 4 lata gwarancji, i Fuzz Bender nie jest tu oczywiście wyjątkiem.

Keeley Fuzz Bender od razu zwraca uwagę białą, metalową obudową z pomarańczowymi literami nazw efektu, opisów gałek i subtelnej grafiki rozgrzanego do czerwoności tranzystora. Gniazda wejściowe i zasilania 9V umieszczono na górnej, przedniej ściance, efekt może pracować też na wewnętrznej baterii 9V montowanej wewnątrz po odkręceniu spodu obudowy. Układ czarnych gałek w stylistyce retro obejmuje dwa większe potencjometry LEVEL i FUZZ, oraz umieszczone poniżej między nimi trzy mniejsze – BASS, BIAS i TREBLE. Pierwsze to poziom wyjściowy oraz nasycenie fuzza, pozostałe odpowiadają za aktywne podbicie lub obcięcie aż o 20dB niskich i wysokich częstotliwości z rejonów 100 Hz i 10 KHz, oraz regulację charakteru pomiędzy kwadratowym przebiegiem a piłokształtnym chaosem z unikalnym efektem przerywania bądź zanikania dźwięku (Bias). Całość dopełnia pracujący z wyczuwalnym klikiem przełącznik nożny z pomarańczową diodą sygnalizującą włączenie.

W PRAKTYCE

Fuzz Bender to oczywiście klasyczny fuzz rozbudowany o bardzo użyteczną regulację jego charakteru i barwy. Przy ustawieniu gałki BIAS skręconej w lewo i pozostałymi gałkami na połowę otrzymujemy agresywny, nasycony fuzz o charakterze Muffa i znakomitej dynamice oraz reakcji na zmniejszenie sygnału gałką Volume gitary. Dzięki dużym gałkom LEVEL i FUZZ można pokusić się o ich regulację stopą w czasie gry, choć oczywiście wymaga to wprawy. Poziom nasycenia przesterowania można ustawić od średniej do naprawdę mocnej saturacji, a przy skręceniu Volume gitary pojawia się lekkie zanikanie dźwięku, które możemy kontrolować dynamiką gry, choć przy mniejszym poziomie gałek FUZZ i korekcji Fuzz Bender potrafi ładnie wyczyścić też barwę lekko przesterowanego kanału na wzmacniaczu, zachowując okrągły dół oraz dynamikę.

Bardzo efektywnie można zmienić brzmienie gałkami BASS i TREBLE, zarówno ujmując jak i dodając dedykowanych pasm. Wyjątkowo szeroki zakres 20 dB pozwala na ustawienie zarówno ultra masywnego dołu (już powyżej połowy skali), jak i agresywnych, tnących miks niczym nóż jasnych barw fuzza o ostrym, szczególnie dobrze słyszalnym ziarnie i separacji dźwięków w dwudźwiękach czy pełnych akordach. Tu też pojawia się barwa dodatkowej, wyższej oktawy. Dzięki takim możliwościom regulacji Fuzz Bender sprawdzi się zarówno w mrocznych, metalowych klimatach z użyciem ziarnistego fuzza o potężnym dole, jak i doskonale będzie współpracował z gitarą basową.

Przekręcanie gałki BIAS w prawo wprowadza charakterystyczny efekt urywanego i zanikającego przy lżejszym ataku dźwięku, przenosząc nas klimatycznie w obszary Hendrixa czy Johna Mayera ze słyszalnym elementem dodanej oktawy. Efekt zwiększa się i jest bardziej chaotyczny, choć dający się kontrolować w większości, wraz z docieraniem do prawego końca skali. Sam charakter zmienia się też od ziarnistej, kwadratowej fali do ostrego, piłokształtnego przebiegu, z rytmicznym zamykaniem się dźwięku w zależności od gry. Wiele fuzzów ‘dwutranzystorowych’ ma do tego celu dedykowany przełącznik, tu mamy płynną zmianę oferującą znacznie większe możliwości.

Keeley Fuzz Bender stworzony jest dla miłośników tłustej, nasyconej barwy fuzza, ale dzięki 3-tranzystorowej konstrukcji i skutecznej regulacji oferuje dużo szerszy zakres zastosowań z dodaniem masywnego dołu, słyszalnej, ostrej wyższej oktawy, czy unikalną, płynną regulacją biasu dla uzyskania charakterystycznego zamykania barwy, które można kontrolować dynamiką gry.

www.robertkeeley.com
www.w-distribution.de

 

Konstrukcja: 3-tranzystorowa (2 x krzemowe, 1 x germanowy)
Regulatory: LEVEL, FUZZ, BASS, TREBLE, BIAS
Gniazda: IN, OUT, 9V DC, zasilanie bateryjne
Zasilania: zasilacz 9 V DC, bateria 9V
Wymiary: 112 x 90 x 55 mm
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
787.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2019
Kup teraz