ZOOM AC-2 Acoustic Creator

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki ZOOM
Testy
Piotr Szarna
2017-11-24

Szeroka oferta ZOOM-a obejmuje szereg efektów gitarowych i basowych, wśród których obok przeznaczonych dla gitarzystów mulitefektów podłogowych serii G oraz MS znajdują się też bardzo ciekawe stompboxy dla gitar akustycznych.

Tegoroczna seria Acoustic Creator obejmuje dwa modele - Zoom AC-3 oraz jego nieco mniejszą, najnowszą wersję AC-2, którą mamy okazję gościć w naszym teście.

Oba pedały prezentują się bardzo oryginalnie poprzez estetyczne, drewnopodobne wykończenie obudowy łączącej jasnobrązowy fornir frontu z ciemniejszymi bokami, i reklamowane są jako urządzenia pozwalające na odzyskanie naturalnego brzmienia gitary akustycznej i wzbogacenie często płaskiej, metalicznej barwy pickupów montowanych w instrumentach.

BUDOWA

Zoom AC-2 umieszczony jest w kompaktowej obudowie z wykończonym jasnym, drewnianym fornirem panelem przednim, którego podniesiony, zaokrąglony przód mieści dwa przełączniki nożne TUNER i BOOST. Pierwszy z nich aktywuje pokładowy tuner mutując jednocześnie sygnał, drugi odpowiada za podbicie sygnału, regulowane w zakresie do 9 dB potencjometrem BOOST. Sekcja tunera wyróżnia się bardzo czytelnymi, umieszczonymi wyżej 8 czerwonymi diodami z środkową zieloną oznajmiającą o prawidłowym nastrojeniu dźwięków wskazywanych dodatkowymi diodami poniżej.

Z lewej strony umieszczono podświetlany również na czerwono przycisk ANTI F.B. włączający filtr antysprzężeniowy, automatycznie wykrywający i eliminujący niepożądane, wzbudzające się częstotliwości. AC-2 Acoustic Creator wykorzystuje wysokiej klasy przedwzmacniacz cechujący się 32-bitowym przetwarzaniem i 24-bitowymi przetwornikami A/D i D/A oraz bardzo niskim poziomem szumów. Przy regulacji głośności Zoom AC-2 automatycznie dostosowuje też poziom wejściowy.

W górnej części obudowy dominuje srebrna, obrotowa gałka służąca do wyboru 16 dostępnych presetów wiernie oddających akustyczny charakter różnych rodzajów korpusów - od modeli parlour przez dreadnought, jumbo i orchestra po gitary 12-strunowe, kontrabas czy gitarę klasyczną z nylonowymi strunami. Oczywiście nie są to modelowane brzmienia ale naturalne obrazy barw poszczególnych typów instrumentów, które wzbogacają brzmienie naszej gitary. Do dyspozycji mamy tu dopasowanie do charakteru pickupu piezo bądź magnetycznego, trzyzakresowy korektor BASS, MIDDLE, TREBLE oraz wysokiej klasy pogłos z regulacją głębokości REVERB. Panel uzupełniają jeszcze dwie małe diody – zielona Power wskazująca włączenie oraz czerwona Clip, sygnalizująca przesterowanie sygnału na wejściu.

Na lewej ściance znajdują się 2 gniazda wyjściowe pozwalające na pracę stereo lub mono oraz podłączenie słuchawek, po przeciwległej stronie umieszczono wejście GUITAR IN oraz złącze micro-USB DC 5V, służące do aktualizacji oprogramowania lub alternatywnego zasilania efektu. Na ściance tylnej umieszczono gniazdo XLR z przełącznikami Pre/Post i Ground Connect/Lift, wejście zasilacza DC IN 9V oraz włącznik POWER ON/OFF z dodatkową opcją pracy w trybie Eco.

Zoom AC-2 może być zasilany na 3 sposoby: 2 bateriami AA, dołączonym zasilaczem Zoom AD-16 9V DC lub przez port micro-USB. Pobór prądu wynosi 500 mA, natomiast maksymalny czas pracy na jednym komplecie baterii (2 x AA), których komora znajduje się na spodzie, wynosi ok. 3 godzin ciągłej pracy.

W PRAKTYCE

Zoom AC-2, podobnie jak większy AC-3, zwraca uwagę zarówno naturalnym, drewnianym wykończeniem jak i samym kształtem, a niewielkie wymiary i waga czynią go idealnym kompanem dla mobilnego gitarzysty, tym bardziej że na pokładzie mamy bardzo praktyczne funkcje przydatne na scenie i w studio. Od razu należy wspomnieć o zasilaniu – tu producent oferuje aż 3 możliwości pracy: przy wykorzystaniu zasilacza (w zestawie), zaledwie 2 baterii AA lub poprzez gniazdo USB (np. laptopa).

Po podłączeniu gitary od razu słychać przy porównaniu z bazową barwą, że w większości ustawień obrotowego pokrętła brzmienie zyskuje, jest bardziej pełne i nasycone, a dodatkowo dosyć mocno zmienia się jego charakter, choć nie wszystkie pozycje sprawdzą się równie dobrze. Najlepszy efekt uzyskamy gdy nasz instrument będzie najbardziej zbliżony do wybranego typu korpusu, np. dreadnought czy jumbo, niemniej po chwili zabawy z podłączonym dreadnoughtem z pickupem piezo nie chciało mi się powracać do gry bez Zooma. Nie czuć też żadnego ograniczenia dynamiki, niskie szumy są na poziomie studyjnym, podobnie jak znakomity reverb, który sam potrafi ożywić brzmienie i daje mnóstwo inspiracji, dając przy jednej gałce spore możliwości zmiany przestrzeni – od delikatnego podbarwienia po głęboki, naturalny i ciepły pogłos.

Niuanse gry w wielu przypadkach są jeszcze podkreślane a skutecznie działająca w całym zakresie korekcja pozwala na szybkie zmiany – tu złagodzimy szybko górę czy podbijemy bas lub ustawimy zupełnie różne barwy na solo lub podkład. Bardzo skutecznie wypada praca z przetwornikiem magnetycznym – dosyć twarde i bezpośrednie brzmienie pickupu montowanego w otworze rezonansowym nabiera powietrza i bardziej akustycznego charakteru, a mocno uderzane dźwięki po delikatnej korekcji nie drażnią wyższym środkiem, nie tracąc jednocześnie dynamiki i klarowności. AC-2 trzeba potraktować raczej jako bardzo przydatne urządzenie do poprawy brzmienia w wielu sytuacjach, niż zmiany barwy np. zwykłego akustyka na nylon czy gitarę 12-strunową. Najlepsze rezultaty uzyskamy, wybierając najbardziej zbliżony model gitary do posiadanego instrumentu.

Obsługa jest bardzo intuicyjna a na pokładzie mamy jeszcze dwie bardzo użyteczne funkcje – uruchamiany przyciskiem, skutecznie działający filtr antysprzężeniowy automatycznie znajdujący niepożądane częstotliwości, oraz regulowane podbicie Boost. Pierwsza z nich w wyjątkowo niewielkim stopniu ingeruje w barwę, choć czasem jest to słyszalne (dlatego też mamy możliwość włączenia i wyłączenia filtra), a druga znakomicie sprawdza się przy podbiciu sygnału na solo czy skompensowania np. delikatnej partii granej palcami – tu bardzo przydatny jest oczywiście przełącznik nożny oraz szybka regulacja pokrętłem na panelu. Całości dopełnia precyzyjnie i szybko działający tuner oraz możliwości wyprowadzenia sygnału – obok klasycznych jackowych wyjść stereo – zbalansowanym wyjściem XLR z możliwością wyjścia sygnału nieprzetworzonego (Pre) lub wzbogaconego przez AC-2 (Post) do konsolety czy systemu PA.

PODSUMOWANIE

Zoom AC-2 Acoustic Creator jest niezwykle przydatnym urządzeniem dla gitarzystów akustycznych czy nawet kontrabasistów, łączącym w sobie wszystkie potrzebne funkcje na scenę – wysokiej klasy preamp z kilkunastoma skutecznymi opcjami wzbogacenia czy zmiany barwy, di-box, tuner, bardzo dobrze brzmiący pogłos, układ antysprzężeniowy czy regulowane, obsługiwane stopą podbicie. Całość zamknięta jest dodatkowo w kompaktowej, lekkiej i bardzo ładnie prezentującej się obudowie.

www.sound-service.eu

Przetwarzanie: 32-bit
Częstotliwość próbkowania: 44,1 kHz
Konwersja A/D i D/A: 24-bit, 128-krotne nadpróbkowanie
Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
Rodzaje instrumentów: 16
Efekty: reverb
Gniazda: GUITAR IN, OUTPUT 2, OUTPUT 1/MONO/PHONES, BALANCED OUT XLR, DC IN 9V, USB DC 5V
Regulatory: VOLUME, BASS, MIDDLE, TREBLE, REVERB, BOOST
Przełączniki: PICKUP (PIEZO, MAGNETIC, OFF), ANTI F.B., TUNER [MUTE[, BOOST, ON/OFF, PRE/POST, GROUND CONNECT/LIFT, POWER (ON, Eco, OFF)
Zasilanie: AC adapter DC 9V, 500 mA (ZOOM AD-16 w zestawie), baterie 2 x AA, USB 5V DC
USB: Micro-B
Wymiary: 158 (D) x 107 (W) x 52 (H) mm
Waga: 0.570 kg
Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
869.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
wrzesień 2017
Kup teraz