MXR M300 Reverb

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki MXR
Testy
2017-05-02
MXR - M300 Reverb

MXR to synonim niezawodności i świetnego brzmienia, zamkniętego zazwyczaj w niewielkim, niepozornym pudełku, z ograniczoną do minimum ilością gałek - w przypadku niektórych efektów, jak chociażby klasyczne phasery, z tylko jednym pokrętłem.

Cyfrowy procesor pogłosowy w ofercie marki należącej do firmy Jim Dunlop jest nowością wpisującą się w tę specyfikę...

Obudowa z metalizowanym grafitowym wykończeniem jest zbudowana z jednego odlewu, ze spodem z gumowymi nóżkami, dokręconym czterema śrubami. Wejście i wyjście ustawione są symetrycznie w bocznych ściankach. Gniazdo zasilacza znajduje się z prawej strony obok wejścia sygnału - to jedyny sposób zasilania efektu, wewnątrz nie ma miejsca na baterię.

Gniazda sygnału w rozmiarze 1/4 cala typu TRS umożliwiają działanie efektu w trybie stereo. Aby wyprowadzić sygnał stereo do dwóch wzmacniaczy, powrotu pętli stereo, czy dwóch kanałów konsolety czy interfejsu, konieczne jest użycie przelotki typu Y: TRS - 2×TS. Stereofoniczne wejście w przypadku podania sygnału mono generuje pogłos stereofoniczny, jednak po wyłączeniu efektu czysty sygnał wychodzi tylko jednym kanałem. Ukryty wewnątrz przełącznik umożliwia jednak wyprowadzenie sygnału dwoma wyjściami nawet w przypadku wprowadzenia go jednym kanałem.

Procesor działa z próbkowaniem o częstotliwości 96 kHz, ma wyłącznik typu true bypass z dobrze wyczuwalnym oporem w momencie przyciskania i w pełni analogową ścieżkę sygnału po wyłączeniu. Załączenie sygnalizuje niebieska dioda, trzy dwukolorowe (zielono-czerwone) diody sygnalizują włączenie jednego z sześciu rodzajów pogłosów - tryby pracy zmienia się przyciskając gałkę barwy TONE.

Do dyspozycji mamy pogłosy: PLATE - klasyczna studyjna płyta pogłosowa; SPRING - brzmienie pogłosu sprężynowego stosowanego we wzmacniaczach gitarowych; EPIC - różnorodne odbicia poddane modulacji; MOD - zmodulowany pogłos typu PLATE; ROOM - pogłos niewielkiego pokoju z dobrze słyszalnymi wczesnymi odbiciami; PAD - pogłos wzbogacony syntetycznym dźwiękiem generowanym oktawę wyżej i oktawę niżej od dźwięku podstawowego. Gniazdo EXP z lewej strony umożliwia podłączenie pedału ekspresji (np. DVP4 Volume (XL) Mini Pedal, DVP3 Volume (X), albo innego pedału typu volume), dzięki czemu można płynnie zmieniać parametry pogłosu między dwoma ustawieniami programowanymi po przesunięciu pedału w skrajne pozycje. Kolejną funkcją, której nie sposób odkryć bez instrukcji obsługi jest tryb WET MODE, czyli wysłanie tylko przetworzonego sygnału, włączany odpowiednią kombinacją czynności (podłączenie zasilania przy wciśniętym przełączniku gałki TONE, przekręcenie DECAY w prawo przy wciśniętym TONE, itd.) - przydatny głównie w zastosowaniach studyjnych albo systemie gitarowym z równoległą pętlą efektów.

Solidne wykonanie efektu idzie w parze przede wszystkim z jakością dźwięku, ale również z łatwością obsługi w podstawowym trybie. By w pełni wykorzystać możliwości efektu trzeba zaopatrzyć się w kable typu Y i pedał ekspresji. W trybie stereo procesor tworzy niezwykle realistycznie brzmiącą przestrzeń dźwiękową, choć i w trybie mono nie można mu nic zarzucić.

Kolorowy opis na obudowie jednoznacznie wskazuje, że każde przyciśnięcie gałki TONE zmienia rodzaje pogłosu, z których każdy brzmi wyjątkowo naturalnie i przekonująco - pięć znakomicie brzmiących pogłosów to jednak dopiero początek, ponieważ najciekawszy efekt kryje się w trybie PAD, kiedy wraz dołączonym pedałem ekspresji można bardzo łatwo uzyskać brzmienia, które od razu przywodzą na myśl klimaty Pink Floyd i solowe płyty Davida Gilmoura, gdzie wolne, przestrzenne solo gitary jest podparte partią syntezatora, tworząc brzmienia wręcz niebiańskie. W przypadku efektu MXR tego rodzaju rezultat uzyskujemy jednoosobowo - wystarczy uderzyć akord, czy nawet jeden dźwięk i pozwolić mu wybrzmieć, ewentualnie podtrzymać go przyciskając pedał ekspresji. MXR Reverb to wyjątkowo atrakcyjny procesor, a zarazem udany debiut pośród cyfrowych procesorów pogłosowych.

www.jimdunlop.com
www.musicdealer.pl

 

Wejście: IN - TS-TRS 1/4",
EXP - pedał ekspresji
Wyjścia: OUT - TS-TRS 1/4"
Regulacje: DECAY, TONE + przełącznik
pogłosów, BLEND
Częstotliwość próbkowania: 96 kHz
Zasilanie: 9 V
Wymiary: 65 × 111 × 51 mm
Masa: 250 g


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor