DARKGLASS Super Symmetry 115 GeV Compressor

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki DARKGLASS
Testy
2016-10-31
DARKGLASS - Super Symmetry 115 GeV Compressor

Mieszcząca się w Helsinkach fińska manufaktura Darkglass, której założycielem jest Douglas Castro, nie spoczywa na laurach.

Po wprowadzeniu do produkcji udanych efektów podłogowych, przyszła pora na zaprezentowanie wzmacniacza Microtubes 700 oraz dedykowanych do niego kolumn. W ofercie nie mogło również zabraknąć profesjonalnego kompresora. Nazwa Supersymetria pochodzi z fizyki i oznacza hipotetyczną symetrię cząstek elementarnych. Bez wnikania w teorie kwantowe, wypada przyznać, że do testowanego efektu taka nazwa pasuje, ze względu na szczegóły budowy i jedną specyficzną funkcję.

Konstrukcja jest oparta na układzie VCA - voltage controlled amplifier, czyli wzmacniacz sterowany napięciowo, to rodzaj kompresora audio (obok lampowego, optycznego i tranzystorowego), uważany za jeden z najbardziej transparentnych pod względem brzmienia. Podobnie jak w przedstawionym w ubiegłym miesiącu przesterze Microtubes B3K, kompresor jest zamknięty w niezwykle dokładnie wykonanej obudowie ze szczotkowanego aluminium. Gniazda wejściowe i wyjściowe umieszczono równolegle na tylnej ściance, pomiędzy nimi, w zagłębieniu zamontowano gniazdko zasilacza 9 V. Wewnątrz nie ma miejsca na baterię. Jest to z jednej strony podyktowane racjami ochrony środowiska, ze względu na szkodliwość zużytych baterii, z drugiej faktem, że wewnątrz trudno byłoby znaleźć na nią miejsce. Poza tym, muzyk kupujący urządzenie tej klasy, z zasady nie używa baterii, tylko profesjonalnego zasilacza.

System regulacji i kształtowania brzmienia jest wyjątkowo rozbudowany jak na podłogowy kompresor. Efekt umożliwia łączenie w dowolnych proporcjach sygnału czystego z przetworzonym, czemu służy potencjometr BLEND. Gałką INPUT reguluje się czułość wejściową kompresora, określając próg zadziałania powyżej którego następuje redukcja sygnału. COMPRESSION to regulacja stopnia kompresji (zwykle w sprzęcie opisywana jako RATIO). ATTACK to najprościej szybkość działania kompresora - czas jego reakcji na atak dźwięku. Potencjometrem RELEASE reguluje się czas po którym sygnał wraca do pierwotnego poziomu. Gałką OUTPUT ustawia się wyjściowy poziom sygnału. W dolnej części panelu sterowania zamontowano solidny wyłącznik działający w trybie true bypass, jednak bez charakterystycznego stuknięcia. W osi symetrii, pod gałką ATTACK umieszczono niebieską diodę sygnalizującą włączenie zasilania. Poniżej znajduje się wskaźnik kompresji sygnału - 10 niebieskich diod LED schowano pod obudową a ich światło przebija przez niewielkie otwory.

W PRAKTYCE


Ukrycie diod pod niewielkimi otworami daje interesujący efekt wzorniczy i wizualny, chociaż z drugiej strony opis potencjometrów ze względu na małą czcionkę i stosunkowo ciasne ułożenie dużych gałek okazuje się być mniej czytelny, kiedy nie patrzy się na efekt prostopadle z góry z bliższej odległości. Możliwość połączenia sygnału poddanego kompresji z czystym to unikalna cecha tego kompresora, która czyni go wyjątkowo przyjaznym, nie tylko dla osób nieufnych wobec kompresji, ale i dla doświadczonych muzyków, którzy mają pełną świadomość swojego brzmienia i sposobu jego uzyskiwania.

Darkglass gwarantuje to, czego oczekuje się od dobrego kompresora - wyrównanie poziomu dynamiki i specyficzne ożywienie brzmienia bez ingerencji w jego barwę, która jeżeli w ogóle się pojawia, to występuje w minimalnym stopniu w górnym paśmie i jest niezwykle trudna do uchwycenia. Przy tym jest niezwykle funkcjonalny dzięki pełnej kontroli nad wszystkimi parametrami, umożliwiając kontrolę wszelkich niuansów działania. Super Symmetry nie powoduje zatykania się dolnego pasma nawet przy mocniejszej kompresji a dźwięk wydobywający się ze wzmacniacza po włączeniu efektu prezentuje najwyższej klasy połączenie tłustości i dynamiki niskiego rejestru z muzyczną miękkością górnego pasma oraz naturalnym wygaszaniem przy dłuższych dźwiękach.

Cena świadczy na pewno o profesjonalnym przeznaczeniu efektu, który na pewno zrekompensuje wydatek muzykom szukającym wysokiej klasy kompresji, naturalnie dopełniającej brzmienie raczej znacznie droższego zestawu bas-wzmacniacz.

www.musicmedia.pl
www.darkglass.com

Regulacje: BLEND, INPUT, COMPRESSION,
OUTPUT, ATTACK, RELEASE
Wyłącznik: True bypass
Zasilanie: 9 V


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5