Butikowa marka Dr. J rozwija się pod skrzydłami koncernu Joyo Technologies, który w ostatnich latach zdobywa rynek małymi, niedrogimi stompboxami gitarowymi, często wykorzystującymi rozwiązania zapożyczone od znacznie droższych, uznanych konstrukcji.
Odpowiedzią na zapotrzebowanie gitarzystów szukających już w pełni profesjonalnych efektów jest właśnie wspomniana marka Dr. J, za powstaniem której stoi pasjonat i gitarzysta Dee Leung, mający spore doświadczenie w przeszłości w budowaniu wiernych, a często nawet ulepszonych kopii butikowych pedałów. Rozwój pasji zaowocował własnymi, autorskimi konstrukcjami i tak oto przed nami leży jeden z efektów butikowej linii Dr. J, D-50 Green Crystal Overdrive. Standardowo efekt dostarczany jest w oryginalnie prezentującym się, kartonowym pudełku.
Dr. J D-50 zamknięto w solidnej metalowej obudowie wielkości złożonych razem, dwóch miniaturowych stomboxów i wykończonej w jasno-turkusowym kolorze. Na pokładzie obok włącznika głównego i niebieskiej diody informującej o włączeniu znalazły się standardowe gałki DRIVE i OUTPUT, wspomagane przez 2-zakresową korekcję LOW i HIGH oraz 3-pozycyjny przełącznik pozwalający na wybór jednego z 3 charakterów przesterowania. Całość uzupełnia gniazdo zasilania 9V DC, oraz umieszczone na przeciwległych, bocznych ściankach gniazda wejścia i wyjścia. Efekt jest ręcznie robiony z wysokiej klasy podzespołów, posiada przełączanie typu True Bypass i może też pracować na wewnętrznej baterii 9V.
Green Crystal po włączeniu i ustawionym DRIVE na minimum oferuje niemal nie zmienione brzmienie bazowe, co pozwala zastosować go również jako transparentny booster. Gałka BASS działa bardzo użytecznie, w lewej pozycji zdejmując trochę niski środek i bas, co przydaje się dla uzyskania większej klarowności, a po dodaniu wzmacnia niskie pasmo jednocześni ocieplając środek i górę. Gałka TREBLE funkcjonuje podobnie w pierwszej połowie skali - można nią, również subtelnie, zmiękczyć wysokie tony. Poza połową efekt jest już mocniejszy, pojawia się bardziej agresywny wyższy środek i góra, co pozwala na większe manewry przy ustawianiu barwy. Gain przed połową to klarowny bluesowy drive, który bardzo dobrze reaguje na dynamikę gry - przy lekkim ataku barwa jest ciepła i okrągła, a przy mocniejszym uderzeniu w struny od razu słychać otwierającą się górę i prezencję. Nie ma tu niepotrzebnie dużej kompresji, a gałka DRIVE na maksymalnej wartości oferuje już nasycony, niemal hard rockowy przester, który w połączeniu z użyteczną korekcją pozwala ustawić zarówno okrągły, ciepły palm-muting jak i dostosować bardzo plastycznie górę pasma.
Na deser mamy jeszcze dwie dodatkowe pozycje mini-przełącznika, oferujące inny charakter przesterowania. W pozycji dolnej, na jedynce, brzmienie jest trochę bardziej skompresowane i miękkie, z zauważalnie mniejszą górą i nieco obniżonym sygnałem. Pozycja górna to brzmienie idące jeszcze mocniej w tę stronę, czyli miękka kompresja, tłusty środek i mocniej stonowane wyższe pasmo, co na pewno przyda się przy lejących się, okrągłych blues-rockowych solach. Wyczuwalna jest też trochę inna reakcja na atak co świadczy o tym, że w każdym obwodzie bierze udział nieco inny element półprzewodnikowy i nie jest to zwykła zmiana korekcji. Efekt szczególnie w neutralnej pozycji Clip oferuje bardzo dobrą reakcję na gałkę Volume gitary, tu też brzmienie jest najbardziej otwarte.
Dr. J Green Crystal Overdrive to bardzo dobry overdrive, który dzięki transparentnemu brzmieniu sprawdzi się też jako klasowy booster. Poszerzona korekcja wraz z trzema opcjami charakteru brzmienia czyni z niego bardzo uniwersalne narzędzie dla gitarzystów poszukujących rasowego efektu overdrive z górnej półki.
www.fxmusic.pl
www.drjpedals.com
HIGH
przełączniki: ON/OFF, CLIP (1/0/2)
przełączanie: true bypass
przyłącza: IN, OUT, 9V DC