ORTEGA Thomas Zwijsen Signature
Rodzaj sprzętu: Gitara akustyczna / klasyczna
Marka Ortega Guitars może poszczycić się już niemal ćwierćwieczem istnienia, a instrumenty niemieckiego producenta z uwagi na wyjątkową dbałość o jakość i atrakcyjne ceny zdobywają coraz większą popularność również na naszym rynku.
Połączenie doświadczeń i pomysłów hiszpańskich lutników oraz nowoczesnych, autorskich rozwiązań technologicznych skutkuje niezwykle bogatą ofertą skierowaną do początkujących, jak i profesjonalnych gitarzystów. Trzon stanowią tu gitary klasyczne, wśród których znajdziemy zarówno najwyższej klasy modele produkowane ręcznie w Hiszpanii, jak i gitary produkowane przy wykorzystaniu najnowocześniejszych maszyn, prezentujące profesjonalny poziom wykonania i brzmienia. Szeroki katalog produktów uzupełniają też akustyczne basy, mandoliny, ukulele, banjo oraz akcesoria. W zeszłym roku do katalogu firmy dołączyły dwa wyjątkowe modele, sygnowane przez równie wyjątkowych muzyków – Bena Woodsa oraz Thomasa Zwijsena. Zostały one wyprodukowane w limitowanej liczbie 66 sztuk każdy, a do naszego testu trafił model Ortega Thomas Zwijsen.
Pochodzący z Belgii gitarzysta dał się poznać m.in. jako świetny interpretator utworów Iron Maiden przearanżowanych na gitarę akustyczną, co doprowadziło go między innymi do współpracy z byłym wokalistą Ironów – Blazem Bayley'em. Zwijsen grywał również w duecie z Benem Woodsem i koncertował m.in. w Polsce. 3 września 2018 r. ukazał się najnowszy, solowy album artysty “Nylon Metal”. Na dwóch krążkach znalazło się 28 utworów z repertuaru m.in. Iron Maiden, KISS, Metallica, Deep Purple, Helloween, Led Zeppelin, Dream Theater, Europe, Rainbow i Davida Bowie. Wśród gości na płycie pojawiła się skrzypaczka Anne Bakker.
BUDOWA
Ortega Thomas Zwijsen Signature (TZSM) została zaprojektowana zgodnie ze wskazówkami i pod nadzorem muzyka. Każdy model z tej limitowanej do 66 egzemplarzy i produkowanej w Hiszpanii serii ma tę samą specyfikację, jak model używany przez Zwijsena. Gitara posiada korpus w rozmiarze 4/4 z pojedynczym wcięciem, lity top ze świerku w błyszczącym wykończeniu oraz satynowe boki i tył z drewna Red Gum, czyli wzorzystej odmiany eukaliptusa. Obie krawędzie obiega palisandrowy binding a otwór rezonansowy zdobi autorska rozeta z masy perłowej, palisandru i klonu. Węższy niż w klasycznych gitarach, satynowy gryf ma szerokość 48 mm na siodełku i wykonany jest z mahoniu, hebanowa podstrunnica ma zaokrąglony radius oraz palisandrowy binding. Palisandru użyto też do estetycznie polakierowanego na wysoki połysk mostka. Szyjka wzmocniona jest obustronnym prętem regulacyjnym pozwalającym na dokładną korektę jej krzywizny. Na jasnej główce zamontowano po obu stronach precyzyjnie działające, firmowe pozłacane klucze z czarnymi główkami.
Ortega Thomas Zwijsen wyposażona jest w elektronikę Fishman Classica Blend z wbudowanym przetwornikiem piezo Sonicore i mikrofonem. System strojony jest specjalnie pod kątem gitar klasycznych i oferuje obok pokrętła głośności 3-zakresową korekcję BASS, MIDDLE, TREBLE, regulowany antysprzężeniowy filtr Notch, pokrętło Mic Blend oraz przełącznik fazy. Całość dopełnia precyzyjny tuner z dwukolorowym wyświetlaczem i funkcją Mute. Menzura instrumentu wynosi 650 mm a w komplecie dostarczany jest wzmacniany, solidny gig-bag Ortega deluxe. Gitara zaopatrzona jest fabrycznie w struny D'Addario EXP46.
W PRAKTYCE
Do czynienia mamy tu z limitowanym, sygnowanym instrumentem, który jakością wykonania i brzmieniem pretenduje już do grupy gitar skierowanych do zaawansowanych muzyków, o czym świadczy też cena znacznie powyżej średniej. Gitara konstrukcyjnie plasuje się bardziej po stronie gitar typu Flamenco, a wąski, bardzo wygodny gryf będzie idealnym wyborem również w przypadku gitarzystów elektrycznych. Całość prezentuje się znakomicie, wykończenie detali stoi na wysokim poziomie, uwagę przyciąga też wzorzyste, oryginalne drewno eukaliptusa na bokach i tyle. Dosyć niska akcja strun w połączeniu z wąskim gryfem oferuje znacznie zwiększony komfort dla lewej dłoni, podobnie jak wycięcie cutaway pozwalające na dostęp do wysokich pozycji na hebanowej podstrunnicy. Pierwszy akord oznajmia o sprężystym, mocnym i głębokim basie dopełnianym przez selektywną, lekko stonowaną górę. Granie palcami rozkładanych arpeggio jest czystą przyjemnością – podczas lekkiej gry wszystko jest czytelne z subtelną prezencją, a przy mocniejszym ataku pojawia się jaśniejsza, perkusyjna góra o śpiewnym, nylonowym charakterze. Środek jest nieco schowany, szczególnie na wiolinowych strunach, które odzywają się nieco ciszej w solówkach, znakomicie jednak dopełniają zbalansowanym brzmieniem grę akordową.
Należy jeszcze raz podkreślić, że customowy gryf jest zdecydowanie jedną z najwygodniejszych konstrukcji dla lewej ręki w grupie nowoczesnych gitar klasycznych, co docenią gitarzyści grający na co dzień na gitarze elektrycznej bądź akustycznej. Dynamika i oddanie niuansów godne są już profesjonalnych instrumentów, podobnie jak głęboki i sprężysty bas. Gitara bardzo ładnie reaguje też na grę kostką, a pokładowy preamp wzorowo dopełnia akustycznie brzmienie, w wielu aspektach nawet je wzbogacając – tu niewątpliwe obok użytecznie działającej korekcji pomaga możliwość domiksowania do pickupu piezo barwy wewnętrznego mikrofonu. Podczas nagrywania w studio czy w domu możemy znacznie pogłębić barwę ‘drewnianym’, ciepłym charakterem mikrofonu, na scenie wystarczy nawet niewielkie, dodające więcej naturalności dobarwienie, a w razie problemów ze sprzężeniem pod ręką mamy filtr Notch oraz przełącznik fazy.
PODSUMOWANIE
Sygnowana przez Thomasa Zwijsena gitara to wysokiej klasy instrument o cechach nowoczesnych konstrukcji Flamenco z ukłonem w stronę gitarzystów elektrycznych, którym węższy gryf zaoferuje dodatkowy komfort. Naturalne brzmienie o głębokim, dynamicznym basie wspierane jest przez bardzo dobry system elektroniki łączący pickup piezo i mikrofon, co pozwoli w pełni wykorzystać instrument zarówno w studio jak i na scenie.
www.meinldistribution.pl
www.ortegaguitars.com
top: Lity świerk
boki i tył: Red Gum (wzorzysty eukaliptus)
binding: Palisander
gryf: Mahoń
podstrunnica: Heban
binding: Palisander
rozeta: Palisander, masa perłowa, klon
mostek: Palisander z siodełkiem z kości
klucze: złote Ortega
skala: 650 mm (25,6")
elektronika: Fishman Classica Blend
wykończenie: Naturalne topu na wysoki połysk, satynowe boki i tył
wyposażenie: Wzmacniany pokrowiec Ortega