OVATION Elite Plus C2078AXP

Pozostałe testy marki OVATION
Testy
2017-06-16

Gitary Ovation znane są chyba wszystkim entuzjastom akustycznego brzmienia, a rozsławiona m.in. przez Al Di Meolę marka w minionych dekadach była niezwykle częstym wyborem scenicznym wśród gitarzystów, którzy doceniali zarówno bogate w alikwoty i odporne na sprzężenia brzmienie, jak i bardzo wytrzymałe oraz wygodne, kompozytowe korpusy Lyrachord.

Pierwsze gitary Ovation z charakterystycznym półokrągłym tyłem pudła rezonansowego, wykonanym z oryginalnego materiału Lyrachord, zawierającego włókna szklane, pojawiły się w 1966 r. Był on dziełem grupy konstruktorów, którym przewodził Charles Kaman, zajmujący się wcześniej projektowaniem helikopterów w swojej firmie Kaman Airkraft. Zamiłowanie do gitary zaowocowało połączeniem lotniczej technologi z lutniczą sztuką, oraz w rezultacie powstaniem marki Ovation Guitars.

W zeszłym roku z okazji 50-lecia założenia Ovation zaprezentował całą gamę nowych modeli z pięknie prezentującą się serią Elite Plus, łączącą kultowy już korpus Lyrachord z egzotycznymi, selekcjonowanymi odmianami drewna na topie oraz bardzo dobrej klasy elektroniką. Wśród instrumentów linii Elite wyróżniających się wieloma małymi otworami rezonansowymi seria Elite Plus prezentuje już zdecydowanie profesjonalny poziom wykonania i brzmienia. Produkowane w Korei gitary dostępne są w kilku wersjach różniących się kolorem wykończenia oraz efektownymi odmianami drewna na topie, jak koa, okume, padouk, bubinga czy wzorzyste odmiany klonu.

Do naszego testu dzięki dystrybutorowi marki, firmie GEWA, dotarł Ovation Elite Plus C2078AXP z wyjątkowo pięknym topem z wzorzystego klonu falistego.

BUDOWA


Ovation Elite Plus C2078AXP posiada znane z wielu konstrukcji marki, okrągłe z tyłu pudło rezonansowe wykonane z czarnego, wspomnianego we wstępie kompozytu Lyrachord. Ozdobny top obecny w serii Elite Plus wykonano tu z dwóch części pięknego klonu falistego, wykończonego w brązowo-miodowym odcieniu. Trójwymiarowa faktura jest jeszcze lepiej widoczna z uwagi na brak tradycyjnego otworu rezonansowego, zamiast którego zastosowano kilkanaście mniejszych otworów na rogach gitary umieszczonych po dwóch stronach podstrunnicy. Typowo dla gitar Ovation i serii Elite, ozdobiono je ornamentami z różnobarwnych, wyciętych laserowo, drewnianych fornirów z egzotycznego drewna, tworzących wzór przypominający złączone liście, które dodatkowo wpasowane są w płytę wierzchnią tworząc z nią jednolitą, płaską i wykończoną na wysoki połysk powierzchnię. Całość otacza pasek z kolorowego abalonu oraz kremowy binding.

Top wzmocniony jest skalopowanym, krzyżowym belkowaniem typu X z klonu quartesawn. Wcięcie cutaway zapewnia komfortowy dostęp do najwyższych pozycji. Mocowany za pomocą tradycyjnej stopki gryf to pięcioczęściowa konstrukcja klonowo-mahoniowa o satynowej powierzchni. Hebanowa podstrunnica o promieniu 10 cali (241 mm) ozdobiona jest abalonowymi inkrustowanymi markerami. Nabito tu 22 progi, z czego pięć ostatnich jest niepełnych i skraca się w kierunku topu oraz strun wiolinowych. Na niedającej pomylić się z inną marką główce przykręcono po obu strunach zamknięte, złote klucze Ovation z estetycznymi, hebanowymi główkami. Powierzchnia główki poza półokrągłym, powiększonym końcem, wykończona jest na wysoki połysk czarnym lakierem i ozdobiona złotym, wypukłym logiem firmy. Wykonany z hebanu mostek nie posiada tradycyjnych kołków dociskających struny, które przewlekane są przez wyfrezowane równolegle do topu otwory.

Za przeniesienie brzmienia odpowiada bardzo skuteczny system Ovation łączący pickup OCP-1K z preampem OP Pro Studio, wyposażonym w pokładowy exciter, kompresor oraz tuner. Do dyspozycji mamy tu obrotową regulację poziomu wyjściowego GAIN, suwaki sekcji EQ: LOW, MID, HIGH, gałkę DRIVE excitera oraz suwak EXPRESSOR, ustalający jednocześnie poziom w sygnale excitera oraz poziom zadziałania pokładowego kompresora/ limitera.

Ovation Elite Plus C2078AXP dostarczany jest w wysokiej klasy, czarnym formowanym futerale z wypukłym i wpasowanym w powierzchnię, srebrnym logiem marki.

WRAŻENIA


Gitary serii Elite Plus prezentują wykonanie ze zdecydowanie górnej półki, a dosyć wysoka już cena uzasadniona jest w tym przypadku zastosowanymi wysokiej klasy materiałami i osprzętem oraz przywiązaniem uwagi do wykończenia. Testowany Ovation Elite Plus C2078AXP po otwarciu futerału wręcz powala niezwykle efektownym, rzadko spotykanym w akustycznych gitarach, pięknym topem. Całość jednocześnie sprawia naturalne odczucia bez wrażenia przesytu, a dodatki w postaci subtelnie wkomponowanych ornamentów wokół otworów czy binding i markery z abalonu dodają jeszcze instrumentowi ekskluzywnej otoczki. Każdy element jest dobrze wykończony, progi wzorowo oszlifowane a wygodę gry docenimy zaraz po wzięciu gitary do rąk. Profilowany, zaokrąglony tył zapewnia ponadprzeciętną wygodę gry na siedząco a wygodny, satynowy gryf ma smukły profil C, który nie sprawi problemów nawet dla mniejszych dłoni.

Setup można uznać za wzorowy jak na standardy oferowane przez producentów gitar akustycznych, gdzie niemal zawsze struny są ustawione nieco wyżej i trzeba lekko obniżyć je na strunniku. Tutaj od razu mamy komfort, nie trzeba siłować się z dociskaniem akordów czy solową grą na niższych strunach, jest nisko i nic nie brzęczy. Dodatkowo kompozytowy korpus jest bardzo lekki i wytrzymały, odporny zarówno na zarysowania jak i upadki. Całości dopełnia lekki i profesjonalnie prezentujący się futerał, bardzo dobrze zabezpieczający instrument.

BRZMIENIE


Choć Ovation Elite Plus dysponuje sporym pudłem rezonansowym, poprzez zastosowanie mniejszych kilkunastu otworów nie można tu oczekiwać głośności porównywalnej z klasycznymi konstrukcjami. Gitara akustycznie prezentuje bardzo wyrównane brzmienie z krystaliczną górą oraz dynamicznym, wyrazistym środkiem. Bas jest nieco schowany, jednak nie mamy żadnego wrażenia suchości, tym bardziej, że wybrzmienie i selektywność są wręcz wzorowe. Gitary Ovation są zaprojektowane przede wszystkim do pracy na scenie i dopiero po podłączeniu do nagłośnienia pokazują pełnię możliwości.

Elite Plus wyposażony jest w znakomity preamp, który mogę już teraz określić mianem jednego z najlepszych systemów piezo, a już na pewno najbardziej użytecznych, z jakimi miałem do czynienia. Tu uwidacznia się sceniczna przewaga całej konstrukcji z kilkunastoma małymi otworami rezonansowymi. Sprzężenie dźwięku jest bardzo trudne do osiągnięcia, a brzmienie wydobywające się z głośników zaskakuje pełnią i naturalnością - gitara odzywa się prawdziwie rasowym, akustycznym charakterem z wyraźnym, ciepłym naturalnym środkiem, soczystym basem i czystą górą, która nawet przy mocniejszym uderzeniu kostką nie jest zapiaszczona czy metaliczna. Ogólnie barwa zbliżona jest do perkusyjnych, okrągłych i wyrównanych dźwięków kojarzących się z Al Di Meolą, moim zdaniem o nawet bardziej naturalnym basie oraz mniej metalicznym środku.

Znakomicie działa sam preamp z wbudowanym kompresorem i exciterem wzbogacającym barwę. Po lekkim dodaniu kompresji gitara ładnie reaguje zarówno na lekkie trącenie strun palcami, przenosząc czysty, klarowny dół oraz wyraźną prezencję, a przy mocnym biciu nie atakuje wyższym, nieprzyjemnym środkiem. Przekręcenie gałki DRIVE excitera dodaje głębi w niskim środku, barwa robi się tłusta i jednocześnie nabiera harmonicznych ożywiających górę i wprowadzających bardziej "drewniany" charakter. Regulowany suwakiem poziom kompresji również działa niezwykle użytecznie - nawet przy maksymalnym ustawieniu nie czuć większego ograniczenia dynamiki, jest po prostu inaczej, cieplej, ale cały czas muzycznie. Przy tym preampie można wręcz zapomnieć o szukaniu właściwej barwy suwakami korekcji, które pozwalają ewentualnie szybko dopasować brzmienie do sytuacji.

PODSUMOWANIE


Tegoroczna oferta Ovation obfituje w wiele bardzo ciekawych zarówno wizualnie jak i brzmieniowo modeli, które dostępne są też w szerokim przedziale cenowym. Cena testowanej gitary nie jest niska i pretenduje do wyższej półki, ale właśnie z takim, w pełni profesjonalnym już instrumentem mamy tu do czynienia - Ovation Elite Plus oferuje piękny, efektowny wygląd, klasowe wykończenie, wyjątkową wygodę gry i bardzo naturalne, szczególnie dobrze odnajdujące się na scenie brzmienie, które wspomagane jest niezwykle skutecznym i muzycznie działającym exciterem i kompresorem.

Autor testu: Piotr Szarna

Korpus: Deep Contour Cutaway
Płyta rezonansowa: klon Quilted AAA
Tył i boki pudła: kompozyt Lyrachord
Gryf: 5-częściowy mahoń/klon,
satynowy lakier
Podstrunnica: heban
Radius: 10" (254 mm)
Menzura: 24 1/4" (641 mm)
Markery: abalon
Progi: 22 (17 pełnych)
Mostek: heban
Klucze: Ovation Die-Cast, złote
z hebanowymi główkami
Elektronika: przetwornik Ovation
OCP-1K, preamp OP Pro Studio
Wykończenie: wysoki połysk, różnobarwne,
egzotyczne drewno wokół
otworów rezonansowych,
abalonowy pasek wokół topu z kremowym
bindingiem
Struny: Adamas 1818E Light
Acoustic (12-53)
Wyposażenie: sztywny, formowany
futerał Ovation


Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
6