Dystrybutor - UNIVERSAL MUSIC POLSKA

Universal Music Group skupia ponad sto światowych labeli, które zajmują się wieloma najsławniejszymi artystami dzisiejszych czasów. Ma również ogromny katalog nagrań obejmujący wszystkie gatunki muzyki. Jest największym z pięciu tzw. majors w światowym przemyśle fonograficznym i pierwszym, którego zyski przekroczyły 1mld USD w ciągu roku.

Korzenie Universal Music Polska Sp. z o. o. znajdują się w polskiej wytwórni Izabelin Studio, która na początku lat 90. wylansowała nową falę polskiej muzyki rockowej, np. Hey, Edytę Bartosiewicz i Kasię Kowalską.

W sierpniu 1994 r. label Izabelin Studio ze swoim katalogiem artystów został kupiony przez międzynarodową wytwórnię PolyGram stanowiącą część firmy Philips. Ruch ten pozwolił na połączenie prężnego katalogu lokalnego z ogromnym katalogiem zagranicznych artystów.

W listopadzie 1998 r. PolyGram został kupiony przez firmę Seagram, posiadającą duży katalog w Stanach Zjednoczonych. W wyniku fuzji tych dwóch firm powstał Universal Music Group.

W skład polskiego oddziału Universalu wchodzą trzy spółki: Universal Music Polska Sp. z o. o., Magic Records Sp. z o. o. oraz Universal Music Publishing Sp. z o. o.

Universal Music Polska Sp. z o.o. zajmuje się wydawaniem i promocją płyt lokalnych i zagranicznych artystów.

Firma jest związana z grupą lokalnych artystów i jest odpowiedzialna za cały proces wydawania ich płyt.
Praca zaczyna się w dziale artystycznym (tzw.A&R), który zajmuje się szukaniem nowych krajowych wykonawców, pomocą przy doborze zarówno repertuaru, jak i producentów. Dział ten koordynuje cały proces tworzenia płyty w studiu, aż do powstania ostatecznego nagrania.

Dział marketingu zajmuje się tworzeniem odpowiedniego wizerunku płyty i artysty, przygotowaniem planu marketingowego dopasowanego do gatunku muzyki i jej potencjalnych odbiorców, szukaniem partnerów promocyjnych i sponsorów płyty oraz prowadzeniem promocji płyty poprzez akcje marketingowe i wszelkiego typu działania w mediach.
Firma ma ogromny katalog zagranicznych artystów współpracujących z Universalem na całym świecie, w związku z tym dział ten jest odpowiedzialny również za promocję i marketing tych wykonawców na terenie Polski. Wśród najważniejszych labeli są: Island, Interscope, Mercury, Motown, Polydor, MCA, Def Jam.

Odrębny dział specjalizuje się w muzyce klasycznej i jazzowej. Universal jest tu niekwestionowanym liderem na świecie - z katalogami Deutsche Grammophon, Decca, Philips, Verve. Dział muzyki klasycznej i jazzu jest odpowiedzialny za całą promocję i marketing, a także sprzedaż płyt tych czołowych marek na rynku polskim.

Kolejny dział pod nazwą UM3 zajmuje się tzw. projektami specjalnymi, tzn. płytami stworzonymi dla klientów z innych branż. W przeszłości do grona takich klientów należały np. Coca Cola, NFI Hetman, Waterman, Aventis, dwutygodnik "Na Żywo", KFC, TP S.A., Nobel Biocare. UM3 zajmuje się również tworzeniem składanek i promocją katalogu pochodzącego ze starszych nagrań.

Universal Music Polska ma też umowy dystrybucyjne na katalogi artystów, na przykład Maryli Rodowicz, czy wytwórni - jak ECM oraz CD Accord, specjalizującego się w polskiej muzyce klasycznej.

Sprzedażą tych wszystkich katalogów zajmuje się dział handlowy, który wraz z ekipą przedstawicieli handlowych na terenie całej Polski współpracuje ze wszystkimi niezależnymi sklepami muzycznymi, sieciami (np. Empik), hipermarketami, sklepami internetowymi, klubami i firmami prowadzącymi sprzedaż wysyłkową.

Dystrybucję prowadzimy poprzez DDD - Duży Dom Dystrybucyjny Sp. z o. o., który ma nowoczesny magazyn na obrzeżach Warszawy. Firma ta została założona specjalnie w tym celu wspólnie z wytwórniami EMI i Sony.

Druga spółka Universalu w Polsce to Magic Records Sp. z o.o założona w czerwcu 1998 r. wspólnie z Universal Music Polska Sp. z o. o. i właścicielami Magic Records s.c. Do momentu powstania spółki płyty tego lidera na rynku polskim w muzyce dance były dystrybuowane przez Universal Music Polska Sp. z o. o.

Magic Records Sp. z o .o. kontynuuje poprzednią działalność poprzez wydawanie składanek z muzyką dance i techno, zawierających największe przeboje. Magic Records jest odpowiedzialny za stworzenie koncepcji składanki, dobór repertuaru, w większości z małych zagranicznych wytwórni, oraz promocję zarówno poszczególnych utworów, jak i samych składanek. Ważną rolę odgrywają tu tzw. brandy, jak "Dziewczyna" i "Bravo".

Magic promuje również albumy poszczególnych artystów tych gatunków muzyki (tj. dance i techno) z małych zagranicznych katalogów.

Trzecią spółką jest Universal Music Publishing Sp. z o.o., która zajmuje się działalnością publishingową, polegającą na opiece nad autorami utworów muzycznych lokalnych i z katalogu Universal International Music Publishing. Spółka promuje dzieła tych autorów i dba o to, by otrzymali należne im wynagrodzenie za twórczość.