ARIA Pro II 714-STD

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki ARIA
Testy
Piotr Szarna
2021-07-31
ARIA - Pro II 714-STD

Instrumenty Aria Guitars od jakiegoś czasu dostępne są na naszym rynku dzięki dystrybutorowi Music Info, a każdy kolejny test potwierdza wyjątkowo dobrą jakość w stosunku do ceny, zarówno od strony wykonania jak i brzmienia gitar japońskiego producenta.

Ostatnio przyglądaliśmy się Arii Pro II 615 Nashville prezentującej design w stylu Tele podrasowany przez producenta kilkoma użytecznymi rozwiązaniami oraz efektownie prezentującym się topem ze wzorzystego klonu płomienistego. W teście gościmy przeznaczony dla początkujących gitarzystów model z serii 714, poprzednio występującej pod nazwą FL (Fullerton), jednej z najdłużej sprzedawanych serii w historii marki.

Budowa

Aria Pro II 714-STD prezentuje konstrukcję Strata w układzie HSS dziedzicząc spuściznę oryginalnych modeli Aria Pro II Fullerton. Korpus gitary wykonano z lipy i wykończono na połysk lakierem w kolorze Vintage White, czyli lekko przydymionej, bądź kremowej bieli. Gitara dostępna jest jeszcze w dwóch wariantach wykończeniowych: 3 Tone Sunburst (3TS) oraz czarnym (BK).


Top uzupełnia jasny, perłowy, warstwowy pickguard o dosyć oryginalnym ścięciu przy pickupie mostkowym. Przykręcany gryf o okrągłym profilu wykonano z klonu, na palisandrowej podstrunnicy nabito 22 średniej wielkości progi. Odchudzone i ukośnie ścięte łączenie gryfu z korpusem zapewnia lepszy dostęp do najwyższych pozycji. Na główce o bardzo zgrabnym, nowoczesnym kształcie przykręcono chromowane klucze, osprzęt dopełnia chromowany mostek tremolo VFT-1 z wkręcanym ramieniem.

Za brzmienie odpowiadają pickupy Arii w układzie HSS – dwa single  OS-1 oraz humbucker OH-1, sterowane potencjometrami głośności i tonów oraz 5-pozycyjnym przełącznikiem. Gałka tonów działa w trybie push-pull rozłączając cewki humbuckera. Front uzupełnia jeszcze gniazdo wejściowe w stylu Strata, oryginalnie zamontowane pod kątem 90 stopni w stosunku do klasycznej pozycji, co pozwala wygodnie przełożyć przewód nad zaczepem paska podczas gry. Skala instrumentu wynosi 648 mm (25,5 ”), w komplecie poza kluczykami otrzymujemy też przewód jack-jack.



W PRAKTYCE

Aria Pro II 714-STD jest podstawowym modelem serii 714, wyższe ‘Hot Rody’ mają topy z wzorzystego klonu, lepszy osprzęt i materiały. Chociaż gitara należy do segmentu dla początkujących osób, jej jakość wykonania stoi na naprawdę dobrym poziomie – nie znając ceny uznałem, że to segment nieco wyższy przekraczający pułap 1000 zł – okazuje się, że ten należy do wspomnianych Hot Rodów, co pokazuje doskonały stosunek jakości instrumentów Arii do ceny. Testowany egzemplarz jest tu doskonałym przykładem. Otrzymujemy ładną, nowocześnie prezentującą się gitarę typu superstrat bez żadnych widocznych niedoróbek, z dobrze wykończonymi progami a jedyne zastrzeżenia można mieć do zastosowanego palisandru  na podstrunnicy – jest mniej usłojony niż w droższych modelach i nieco jaśniejszy, jednak w tym pułapie cenowym jest to już szukanie zdecydowanie na wyrost.

Gryf ma okrągły profil, jest nieco grubszy od ‘wyścigowych’ konstrukcji, jednak dobrze układa się w dłoni, klucze działają dobrze, gitara stroi, choć trzeba zaznaczyć, że mostek tremolo dociągnięty jest do korpusu, co oczywiście poprawia stabilność. Gitara ma wygodnie wyprofilowany korpus, dostęp do najwyższych progów jest ułatwiony dzięki ścięciu łączenia z gryfem. Wystarczy ewentualnie zmienić siodełko na gryfie na kościane lub grafitowe, i ewentualnie w przyszłości klucze, najlepiej na blokowane, i będziemy mieć instrument na długie lata.


Brzmienie na sucho Arii Pro II 714-STD również zaskakuje, struny basowe są sprężyste, całość dobrze rezonuje, czuć może niecą energię strun wiolinowych, jednak na pokładzie mamy struny 9-tki, podejrzewam też że nie z najwyższej półki, więc i ten element można poprawić, chociaż i tak jest naprawdę nieźle – a piszę to z pozycji gitarzysty grającego już niemal trzy dekady, przez moje ręce przewinęło się już sporo gitar. Do dyspozycji mamy tu dwa single i humbucker, a dzięki rozłączaniu cewek humbuckera uzyskujemy też opcję klasycznego układu trzech singli, czyli ukłąd bardzo uniwersalny dla blues-rockowej gry ze stratowym charakterem. Pickupy również wychodzą tu obronną ręką – single mają tę szklistość strata, lekko zwiększony sygnał lepszy do gry przesterowanej i lekko wycofany środek – brzmienie może będzie mniej się przebijać w gęstym miksie, ale nie jesteśmy tu atakowani żadnym twardym i metalicznym środkiem, niuanse są dobrze słyszalne, a w moim przypadku jedynie wspomniane struny wiolinowe są zbyt miękkie – ale ma to znaczenie przy mocniejszym ataku, dla osób krócej grających może to być zaletą, szczególnie przy grze legatowej.

Kanał czysty to klarowne barwy ładnie wypadajace przy akordach, międzypozycje wprowadzają naprawdę ładną szklankę o okrągłym niższym środku i jasnej prezencji, nawet sam środkowy singiel brzmi bardzo stratowo, a po dodaniu gainu pojawia się blues-rockowy pazur dobrze reagujący na artykulację. Podpinając kilkukrotnie droższego Strata słychać więcej środka, a ponownie sięgając po Arię, okazuje się, że można z przyjemnością na niej grać, a brzmienie ma nawet więcej pazura w górnym paśmie. Po podaniu gainu i włączeniu humbuckera otrzymujemy nasyconą, rockową barwę o nowoczesnym charakterze, choć bliżej mu do konstrukcji mid-gainowych niż high-gainowych potworów. Niemniej da się ustawić też satysfakcjonującą barwę prog-rockową czy metalową – to już zależy od wzmacniacza ci kostek, a przy modelerze nie będzie stanowić żadnego problemu.



Podsumowanie

Aria Pro II 714-STD to wyjątkowo dobry instrument z budżetowego segmentu, który szczerze można polecić nie tylko początkującym gitarzystom. Dobre wykończenie, estetyczny wygląd, wygoda gry bez potrzeby jakichś lutniczych regulacji, i wreszcie paleta naprawdę dobrych barw stratowych dopełnionych rockowym humbuckerem – polecam sprawdzić ten model, a w zasadzie dowolną gitarę z katalogu Arii. W niewygórowanych cenach znajdziemy tu bardzo dobre instrumenty zarówno dla rozpoczynających grę, jak i bardziej doświadczonych gitarzystów.

Specyfikacja techniczna:
 
Korpus: Lipa
Gryf: Klon
Podstrunnica: Palisander
Progi: 22, medium
Skala instrumentu: 648 mm (25,5”)
Układ elektryczny: HSS –  2 x singiel Aria OS-1 (gryf i środek), 1 x humbucker OH-1 (mostek), 1 x Volume, 1 x Tone (push-pull), 5-pozycyjny przełącznik
Mostek: VFT-1 tremolo
Osprzęt: chromowany
Wykończenie: wysoki połysk Vintage White

+ ładne, blues-rockowe barwy stratowe, rockowy humbucker na pokładzie, dobre wykonanie, cena
- brak

DOSTARCZYŁ: www.musicinfo.pl

Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5
Cena
760.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
maj 2021
Kup teraz