ARIA Pro II 615 MK2 Nashville

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki ARIA
Testy
2021-07-25
ARIA - Pro II 615 MK2 Nashville

Zaprezentowany przez markę Aria Pro II w 1995 roku model 615 Nashville był ukłonem w stronę rasowego Tele. Przygotowana przez japońskiego producenta na 2021 rok, odświeżona wersja MK2 tego instrumentu wnosi do bardzo udanej, klasycznej konstrukcji kilka nowych, bardzo użytecznych rozwiązań.

Dzięki dystrybutorowi marki na naszym rynku, firmie Music Info, w teście gościmy właśnie ten model, zwracający uwagę efektownie prezentującym się wykończeniem oraz dodatkowym, środkowym pickupem poszerzającym paletę barw znaną z Telecastera.


BUDOWA

Aria Pro II 615 MK2 Nashville należy do kolekcji Hot Rod, i posiada korpus z topoli, który okraszono topem z klonu płomienistego wykończonym na wysoki połysk w atrakcyjnym, błękitnym kolorze Turquoise Blue. Wizualnie top dopełnia nieco zmniejszony, perłowy pickguard. Gitara dostępna jest jeszcze w trzech opcjach kolorystycznych: Black Diamond, Ruby Red i Marble White. Tył wykończono transparentnym, błyszczącym lakierem w jasnym, brązowym odcieniu, znajdziemy tu też ergonomiczne podcięcie pod żebra oraz ścięcie z przodu zapewniające wygodę podparcia prawej ręki. Odpowiednio odchudzone i wyprofilowane łączenie z gryfem pozwala na lepszy dostęp do najwyższych pozycji. Przykręcany gryf wykonano z podpiekanego klonu – coraz częściej stosowany proces obróbki w wysokiej temperaturze zapewnia lepszą stabilność i odporność na zmiany temperatury.

Taki sam proces przeszła klonowa, 22-progowa podstrunnica z markerami w kształcie kropek z kolorowej masy, zabieg skutkuje też nieco ciemniejszym odcieniem drewna. Na jej końcu w wycięciu znalazła się nakrętka do regulacji krzywizny szyjki – element znacznie ułatwiający szybki setup. Całość wieńczy główka o nowoczesnym kształcie z przykręconymi na górze w jednym rzędzie sześcioma chromowanymi kluczami. Stały mostek Wilkinsona to znana z telecastera duża, chromowana podstawa obejmująca pickup mostkowy z sześcioma litymi siodełkami oraz strunami przechodzącymi przez korpus. W gitarze zastosowano trzy przetworniki Arii: dwa skrajne to typowe pickupy znane z klasycznego tele oparte o magnesy Alnico 5 – gryfowy TN-5, mostkowy TB-5, plus środkowy singiel OS-5. Układ sterowany jest trzypozycyjnym przełącznikiem oraz potencjometrami głośności i tonów. Ten ostatni dzięki opcji push-pull dołącza środkowy pickup do standardowych trzech konfiguracji – dzięki czemu uzyskujemy aż sześć opcji brzmieniowych. Gitara dysponuje menzurą 25,5” (648 mm)



W PRAKTYCE

Kolejny, bardzo dobrze prezentujący się wizualnie i brzmieniowo instrument Arii, który dodatkowo w tym przedziale cenowym oferuje elementy stosowane często w znacznie droższych konstrukcjach. Topolowy jasny tył razem z wykończonym w błękitnym kolorze topu z klonu płomienistego wprowadza butikowy element, podpiekany satynowy gryf jest bardzo przyjemny w dotyku, ma też nieco ciemniejszy kolor, który ubarwiają dodatkowo od strony podstrunnicy markery kropek z kolorowej masy. Całość wizualnie domyka perłowy pickguard oraz trzeci, środkowy pickup. W zasadzie każdy element jest tu przemyślany, wprowadzając kilka bardzo użytecznych rozwiązań użytkowych i brzmieniowych, by ulepszyć klasyczną konstrukcję Tele.


Ergonomicznie wyprofilowany korpus dobrze układa się przy tułowiu, ścięcie górnej krawędzi pod prawą rękę zapewnia tu dodatkowy komfort gry, podobnie odchudzone łączenie z gryfem z tyłu. Szyjka ma wygodny, okrągły profil a duże progi ułatwiają podciąganie czy wibrato, wysokość strun też zadowoli wymagających gitarzystów lubiących legatowe techniki, choć oczywiście nie jest to typowo wyścigowa konstrukcja. Nie ma żadnych problemów z intonacją, a całość oferuje dobry rezonans i równe wybrzmienie o jasnym charakterze. Jedyne zastrzeżenie można mieć do nieco mniej dynamicznie odzywające się najcieńszej struny E, choć to też bardziej w porównaniu do znacznie droższych, markowych gitar. Dzięki trzem singlom, a w zasadzie dodatkowemu singlowi środkowemu mamy tu dodatkowe trzy barwy w stosunku do klasycznego układu tele, czyli singla mostkowego, singla gryfowego oraz obu pickupów razem. Gałka tonów push-pull dodaje pickup środkowy do tych konfiguracji, dzięki czemu uzyskujemy dwie bardziej stratowe ‘międzypozycje’ w położeniu 1 i 3 przełącznika, oraz wszystkie 3 single w pozycji środkowej switcha.


Korpus single cutaway i typowe dla Tele skrajne single pozwalają spodziewać się klasycznych brzmień znanych z tej konstrukcji. Włączenie do czystego kanału wzmacniacza od razu pokazuje ten charakter i to w naprawdę dobrym wydaniu – singiel gryfowy w chromowanej puszce to jasne, klarowne brzmienie, lekko wycofany środek dodaje powietrza, całość można porównać do sprężystego brzmienia tele w tej pozycji bądź ciepłego strata z domieszką okrągłego, dynamicznego środka. Oba pickupy to klasyczny twang z nieco mniejszym dołem i wyraźnym środkiem, pickup mostkowy przenosi w ostrzejsze rejony country, choć nie ma tu mowy o żadnym drucianym charakterze, okrągły bas dobrze dopełnia jasną górę i mocny środek. Tu kończyłby się klasyczny Tele, a Aria oferuje dodatkowe trzy barwy do arsenału.

Włączenie środkowego pickupu poprzez push-pull w gałce tonów dodaje w 1 i 3 pozycji przełącznika szklankowego charakteru, który dodany jest do barwy tele. W przypadku singla gryfowego jest to subtelniejsza wersja obu pickupów z dodaną prezencją i nieco mniejszym sygnałem, pickup mostkowy zmienia się w zbliżony do country’owej szklanki stratowy sound o ciepłej górze i wycofanym nieco dole pasma. Wszystkie pickupy razem oferują ciepłe, lekko szkliste brzmienie z bardziej dynamicznym basem.

Aria Pro II 615 MK2 Nashville oferuje czyste, klarowne i rasowe barwy Tele wzbogacone jeszcze o 3 brzmienia grawitujące charakterem w stronę strata, dzięki czemu otrzymujemy szeroką paletę barw, które sprawdzą się w wielu stylistykach, od popu, przez funk i blues po rock i fusion. W przypadku tych ostatnich znakomicie to słychać po włączeniu przesterowania – barwy ładnie oddają dynamikę gry i niuanse ataku, a pod ręką mamy kilka ciekawych brzmień bardziej szklankowym charakterze niedostępnych w klasycznym tele. Bez problemu znajdziemy tu też klasyczne, mocne rockowe barwy, choć gitara swoje atuty i rasową paletę barw pokazuje w obszarze gainu od czystych barw, przez bluesowy drive po rockową klasykę.



Podsumowanie

Aria Pro II 615 MK2 Nashville to bardzo ciekawy instrument, który w atrakcyjnej, choć już niebudżetowej cenie oferuje wysoką jakość wykonania, efektowny wygląd, wygodę gry i paletę klasycznych barw tele, poszerzoną o trzy dodatkowe brzmienia grawitujące w stronę strata, dzięki czemu zadowoli zarówno fanów telecastera, jak i odnajdzie się w wielu stylistykach, od country, przez funk, po rock i fusion.

Specyfikacja techniczna:
 
Korpus: Topola
Top: Klon płomienisty
Gryf: Klon „wypiekany”
Podstrunnica: Klon „wypiekany”
Progi: 22
Skala instrumentu: 648 mm (25,5”)
Układ elektryczny: SSS – Alnico 5: Aria TN-5 (gryf), OS-5 (środek), TB-5 (mostek), 1 x Volume, 1 x Tone (push-pul)l, 3-pozycyjny przełącznik, Push/Pull Tone Knob
Mostek stały: Wilkinson
Osprzęt: chromowany
Wykończenie: wysoki połysk Turquoise Blue
+ szeroka paleta barw łącząca rasowe brzmienia tele z charakterem międzypozycji strata, wygoda gry, design, efektowny wygląd, jakość wykonania
- brak


DOSTARCZYŁ: www.musicinfo.pl

Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5.5
Cena
1 610.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
kwiecień 2021
Kup teraz