ESP E-II Eclipse Full Thickness

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki ESP
Testy
Piotr Szarna
2020-04-03
ESP - E-II Eclipse Full Thickness

Seria Eclipse zaprezentowana przez koncern ESP w połowie lat 90 odwoływała się do designu Les Paula, lecz wprowadzała autorskie unowocześnienia japońskiego producenta w postaci ostrzej zakończonego rogu przy wcięciu cutaway, cieńszego korpusu czy trzech gałek potencjometrów.

Zaprezentowana kilka lat temu nowa linia instrumentów E-II zastąpiła wcześniejszą, produkowaną w Japonii serię ESP Standard, a ostatnim wcieleniem modelu E-II Elipse jest obecny w naszym teście ESP E-II Eclipse Full Thickness, wyróżniający się pełnej grubości korpusem oraz nowymi pickupami EMG z opcją rozłączania cewek.

BUDOWA

Produkowany w japońskiej fabryce ESP, E-II Eclipse Full Thickness posiada mahoniowy korpus we wspomnianym, unowocześnionym kształcie LP z pojedynczym wcięciem cutaway. Nazwa Full Thickness mówi o pełnej grubości korpusu - otrzymujemy tu większą ilość drewna niż w dotychczasowych modelach, a co bardzo istotne gitara nie wydaje się przez to dużo cięższa. Na topie zastosowano klonową, rzeźbioną nakładkę z wzorzystego klonu płomienistego, którą podobnie jak główkę wykończono w cieniowanym kolorze Black Natural Burst, czyli naturalnym jasnobrązowym kolorze z czarnymi, przypalanymi krawędziami.

W ofercie dostępne są jeszcze trzy klasyczne modele modele E-II Eclipse, choć już z cieńszymi korpusami: See Thhru Black Cherry Sunburst z klonem quilt na topie, matowy Snow White Satin oraz Blue Natural Fade z wyjątkowo oryginalnym topem z klonu Buckeye Burl.

W gitarach zastosowano wielowarstwowy, czarno-biały binding topu i główki, oraz biały podstrunnicy. Standardowo mamy tu do czynienia z konstrukcją set-thru z głębiej wklejonym, mahoniowym gryfem o profilu Thin-U. Cały tył wykończony jest na wysoki połysk w czarnym kolorze. Na hebanowej podstrunnicy o radiusie 305 mm nabito 22 progi XJ (Extra Jumbo) a pozycje oznaczone są klasycznymi dla marki, perłowymi markerami flag, z prostokątną inkrustacją z nazwą ESP na 12 progu. Znana już z modeli Eclipse główka wykończona jest podobnie jak korpus, a jej front zdobią perłowe logo E-II oraz trzy centralnie umieszczone perłowe paski tworzące kształt rombu. Po obu stronach zmontowano w układzie 3+3 blokowane klucze Gotoha, całość dopełnia czarna płytka otworu pręta regulacyjnego oraz siodełko z kości o długości 42 mm.

Główkę wykończoną efektownie w kolorze korpusu zdobią trzy perłowe paski tworzące romb oraz perłowe logo E-II.

Osprzęt w wykończeniu czarnego niklu uzupełnia stały mostek Gotoh TOM ze strunociągiem oraz blokowane zaczepy paska Schallera. Nowością jest układ aktywnych przetworników EMG 57TW/66TW w pozycji przy mostku i pod gryfem, umieszczonych w metalowych puszkach w szczotkowanym wykończeniu czarnym chromem, posiadających opcję oddzielnego rozłączania cewek push-pull umieszczoną w dedykowanych pickupom gałkach głośności.

Są to nowe wersje jednego z najpopularniejszych setów EMG 57/66, wykorzystujące 3-cewkową konstrukcję i stalowe nabiegunniki. Mostkowy 57 to magnes Alnico V, a gryfowy 66 łączy magnes ceramiczny i Alnico. Regulację dopełnia 3-pozycyjny przełącznik na górnym rogu korpusu oraz wspólny potencjometr tonów. Układ zasilany jest baterią 9V montowaną w komorze z tyłu korpusu z wygodnie uchylaną klapką ze szczotkowanego aluminium. Gitara posiada menzurę 24,75" (628 mm) i dostarczana jest w firmowym, wyściełanym szarym materiałem, dopasowanym do kształtu wysokiej klasy futerale. Fabrycznie zakładane są struny Elixir Nanoweb Light 10-46.

Nowością jest układ aktywnych przetworników EMG 57TW/66TW w pozycji przy mostku i pod gryfem, posiadających opcję oddzielnego rozłączania cewek.

WRAŻENIA

Marka E-II przyzwyczaiła już do najwyższej, japońskiej jakości wykonania, więc tu nie ma się absolutnie do czego przyczepić - to już instrument na profesjonalną scenę czy do studia. Jest to dosyć wyjątkowy model z uwagi na grubszy korpus Full Thickness, a otoczony kilkuwarstwowym bindingiem klon płomienisty na topie i główce w wykończeniu Black Natural Burst prezentuje się zarówno naturalnie jak i bardzo efektownie, bez epatowania wizualnymi wodotryskami. Obudowy pickupów w szczotkowanym czarnym chromie stylowo dopełniają całość.

Od strony użytkowej jest równie dobrze - bardzo wygodny, smukły gryf, hebanowa podstrunnica z wzorowo wykończonymi progami oraz niska akcja strun nie sprawią żadnych problemów dla lewej ręki, a podcięcie z tyłu oraz wklejana konstrukcja gryfu zwiększają jeszcze komfort gry. Tym bardziej, że pomimo grubego, dosyć masywnego korpusu waga gitary nie jest jakoś zauważalnie większa od standardowych modeli Eclipse. Stały mostek w połączeniu z wysokiej klasy, blokowanymi kluczami Gotoha pozwalają nie obawiać się o trzymanie stroju.

Mostek ze strunociągiem w wykończeniu czarnego chromu zapewnia stabilność stroju i bardzo dobre przeniesienie wibracji ze strun na korpus.

E-II Eclipse Full Thickness odzywa się bardzo sprężyście w basie, struny ładnie rezonują i oddają energię ataku na korpus, a w wiolinowych partiach czuć dynamikę oraz długi sustain. Jednym z ciekawszych elementów nowego, choć zeszłorocznego już modelu są zastosowane przetworniki EMG - to aktywny tandem 57/66 z opcją rozłączania cewek, co znacznie poszerza paletę możliwych do uzyskania barw.

Zacznijmy od kanału czystego, na którym aktywne konstrukcje wypadają najczęściej nieco słabiej od swych pasywnych kuzynów. Mostkowy EMG 57TW odwołuje się do humbuckerów PAF, i dobrze oddaje charakter tego brzmienia, które przy zachowaniu niuansów i headroomu dostarcza też odpowiednio mocnego sygnału konstrukcji aktywnych. Gryfowy 66TW oferuje okrągłe, ciepłe czyste brzmienie o perkusyjnej prezencji i bardzo ładnym, plastycznym środku, bez wrażenia jakiejkolwiek sterylności. Przy pełnym humbuckerze trzeba uważać by nie przesadzić z dołem pasma w akordach, jednak barwa jest okrągła i pełna, z zachowaniem klarowności i podatności na artykulację.

Gałki głośności push-pull pozwalają na oddzielne rozłączanie cewek każdego pickupu.

Rozłączenie cewek wyczyszcza dół zmniejszając nieco sygnał, pojawia się też jaśniejsza góra, jednak bez nadmiernej metaliczności, często spotykanej przy rozłączaniu cewek humbuckerów. Konstrukcja EMG dopracowana jest pod tym kątem znakomicie. Przyzwyczaić się też trzeba do układu potencjometrów głośności - ten bliżej strun i gryfu obsługuje pickup mostkowy, dalszy gryfowy. Łącząc oba pickupy otrzymamy cały szereg barw akordowych z oddaniem charakteru instrumentu z ładną, lekko szklistą w górze, okrągłą barwą pełnego humbuckera gryfowego i rozłączonego mostkowego.

Jeszcze ciekawiej robi się po włączeniu kanału drive - tu aktywne pickupy pokazują swoje możliwości. Barwa humbuckera przy mostku jest tłusta, ze zwartym dołem, dynamicznym tłustym palm-mutingiem i perkusyjną górą dodającą czytelności, nie zabraknie tu nikomu harmonicznych i sustainu, i choć w porównaniu do klasyków 81 czy 85 nie ma aż tak masywnego gainu, uzyskamy bardziej naturalne oddanie dynamiki gry i niuansów artykulacji. Idealne rozwiązanie zarówno do metalu jak i rocka. Pickup gryfowy wprowadza więcej charakteru i niskiego środka, przy klarownej i wyrazistej perkusyjności, a rozłączenie cewek wprowadza delikatne, ale słyszalne obniżenie gainu oraz zwiększenie czytelności w dole pasma, wprowadzając nawet element barwy konstrukcji vintage.

Na główce zamontowano blokowane klucze marki Gotoh.

Push-pull pickupu mostkowego zapewnia stonowanie barwy np. do klarownych, rockowych riffów a oddzielne rozłączanie cewek pozwala zarówno na ustawienie szerszej palety brzmień, jak i znacznie lepsze zbalansowanie przetworników - przy high-gainowym kanale i masywnym przesterze mostkowego 57TW rozłączenie cewek przy gryfie zapewnia klarowność w tej pozycji, dostępną od razu po zmianie pozycji przełącznika.

PODSUMOWANIE

ESP E-II Eclipse Full Thickness to ostatnia odsłona serii E-II i modelu Eclipse, standardowo oferująca znakomitą jakość wykonania, wygodę gry i efektowny design, jednak tutaj otrzymujemy instrument dosyć wyjątkowy z uwagi na pełnej grubości korpus, niezabijający przy okazji wagą oraz dzięki rozłączaniu cewek udostępniający znacznie szerszą paletę barw, prezentujących najlepsze cechy aktywnych pickupów w postaci masywnego przesteru o znakomitym oddaniu niuansów znane z setu EMG 57/66.

www.sound-service.eu

 

Konstrukcja: set-thru
Korpus: mahoń Full Thickness
Top: klon płomienisty
Gryf: mahoń, Thin U
Podstrunnica: heban
Radius: 305 mm
Progi: 22XJ
Klucze: blokowane Gotoh
Skala: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 1x EMG 66TW - gryf, 1 x EMG 57TW - mostek, 2 x VOLUME (push/pull), 1 x TONE, 3-pozycyjny przełącznik
Mostek: Gotoh TOM ze strunociągiem
Osprzęt: czarny nikiel, pickupy szczotkowany czarny chrom
Struny: Elixir Nanoweb Light (10-46)
Wykończenie: połysk Black Natural Burst
Wyposażenie: futerał ESP, straplocki Schaller
Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5.5
Cena
2854,00 EUR
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
luty 2020
Kup teraz