LTD Nergal-6

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki LTD
Testy
Marcin Komorowski
2020-03-16
LTD - Nergal-6

Współpraca Nergala z ESP Guitars zaczęła się ponad 10 lat temu, pierwszym sygnowanym modelem był HEX- 7 – siedmiostrunowy instrument typu V. Zbudowanie bardziej klasycznej, sześciostrunowej gitary było naturalną konsekwencją rozwoju kooperacji i jedynie kwestią czasu. Nowy instrument łączy w sobie minimalistyczne wzornictwo, ergonomię oraz nowoczesny układ elektroniczny z aktywnymi przetwornikami.

BUDOWA

Instrument ma konstrukcję typu set thru, czyli sposób łączenia gryfu z korpusem to coś pomiędzy wklejanym gryfem (set in), a elementem centralnym przechodzącym przez całą długość gitary z doklejonymi bocznymi częściami korpusu (neck thru). Gryf w tym przypadku jest sklejony z trzech elementów ustawionych równolegle. Zarówno gryf jak i korpus wykonano z mahoniu, a miejsce ich łączenia jest przedłużone, co pozwoliło na harmonijne przejście między nimi. Oprócz tego rozwiązania z tyłu korpusu zastosowano dwa profilowania poprawiające ergonomię – podcięcie bocznej części pod żebra i sfrezowanie krawędzi przy wycięciu korpusu. Instrument niemal w całości jest pokryty warstwą czarnego matowego lakieru.

Gitara nawiązuje kształtem do gitar typu Les Paul, ma też taki sam rozmiar menzury wynoszący 24,75 cala, czyli 628 mm. Gryf o profilu thin U to spłaszczona wersja przekroju typu U. Podstrunnica o promieniu 350 mm jest wykonana z hebanu Macassar i mieści 24 progi extra jumbo oznaczone na bocznej krawędzi fosforyzującymi markerami. Z przodu zrezygnowano z klasycznych oznaczeń pozycji, jedynie przy XII progu umieszczono emblemat zespołu Behemoth. Z tyłu główki mamy reprodukcję autografu Nergala oraz numer seryjny. Siodełko ma rozmiar 42 mm, front główki zdobi logotyp oraz łódkowata płytka z oznaczeniem modelu zakrywająca śrubę regulacji gryfu. Klucze LTD wyposażone w przekładnie olejowe korespondują z pozostałymi elementami osprzętu, w szczególności ze stałym mostkiem TOM i sztabkowym strunociągiem.

Gitara jest wyposażona w aktywne przetworniki Fishman Fluence Modern Humbucker w wersji Alnico przy gryfie i Ceramic przy mostku. Jak łatwo wywnioskować z ich nazw, humbucker przy gryfie jest oparty na magnesie alnico, a przy mostku zastosowano magnes ceramiczny. Z tyłu korpusu znajdują się dwie płytki maskujące komorę układu elektronicznego oraz mały schowek mieszczący baterię zasilającej przetworniki. Układ obejmuje przełącznik trójpozycyjny, oddzielną dla każdego przetwornika regulację głośności oraz przełączniki push/pull pod gałkami kontroli barwy dające dwa rodzaje brzmienia – modern active albo modern passive attack. Gniazdo umieszczono w tradycyjnym miejscu, czyli w boku korpusu, na metalowej płytce. Gitara jest fabrycznie wyposażona w komplet strun D'Addario XL110 (10-46) i sprzedawana z futerałem w komplecie.

Na podstrunnicy zrezygnowano z klasycznych oznaczeń pozycji, jedynie przy XII progu umieszczono emblemat zespołu Behemoth.

WRAŻENIA

Można nie lubić Nergala, nie być fanem jego zespołu, ale trudno byłoby stwierdzić, że w testowanej gitarze jest coś nie w porządku ze stylistyką czy wykończeniem. To elegancki, minimalistycznie wykończony instrument, który nie kojarzy się od pierwszego spojrzenia z ekstremalnym metalem jak było w przypadku modelu Hex-7 w kształcie litery V. Wykonanie gitary pod każdym względem reprezentuje wysoki poziom, do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić sprawdzając możliwości różnych modeli tej marki.

Ze względu na dosyć klasyczny kształt i podcięcia z tyłu korpusu gra się na niej wygodnie tak stojąc, jak i siedząc. Zarówno pod względem wyważenia całego instrumentu, jak profilu gryfu testowany model wydaje się być bardziej komfortowy niż instrumenty bliższe kanonowi klasycznego LP. Spłaszczony gryf o profilu thin U umożliwia granie szybkich solówek, dobrze sprawdza się też w riffach w niskich pozycjach. Klucze działają precyzyjnie, sterowanie elektroniką nie wymaga nadzwyczajnej wiedzy czy umiejętności – całość jest prosta i intuicyjna.

Klasyka klasyki, czyli mostek Tune-o-matic wraz ze strunociągiem Stop-tail.

BRZMIENIE

Gitara „z deski” odzywa się tak, jak można się spodziewać po instrumencie niemal w całości wykonanym z mahoniu – dźwięk jest ciepły, okrągły, ma sporo energii i wyraźny, precyzyjny atak dzięki hebanowej podstrunnicy. Po podłączeniu do wzmacniacza uzyskujemy brzmienia, których przeznaczenie nasuwa się natychmiast. Przetworniki Fishman Fluence mają swój mocno wyróżniający się charakter brzmienia i bez cienia wątpliwości są to przystawki stworzone przede wszystkim do ciężkich klimatów – mają szerokie pasmo przenoszenia i wyjątkowo dużą czułość przy zaskakująco niskim poziomie przydźwięku. Atak jest wyjątkowo mocny, dźwięk potężny, wybrzmienie pełne, długie i wyważone.

Możliwość przełączenia charakterystyk obu przetworników istotnie poszerza możliwości instrumentu, który uzyskuje nieco subtelności, jakby nawiązując do stylistyki lat 90. Przetworniki mają szerokie pasmo i utrzymują czytelność brzmienia nawet przy ekstremalnej czułości wzmacniacza. Humbucker przy mostku ma okrągły, podkreślony środek – nieco nosowy, ale w dobrym znaczeniu tego słowa, bo utrzymuje wyrazistość i nośność dźwięku. Przy gryfie mamy nieco wygładzone, bardziej wyrównane pasmowo brzmienie z lejącą się barwą typu lead.

Znakomite przetworniki Fishman Fluence Modern stają się już poszukiwane i popularne wśród gitarzystów jako ‘after-market mod’.

PODSUMOWANIE

Zarówno wygląd jak i brzmienie testowanego instrumentu natychmiast identyfikują go jako narzędzie, które na scenie sieje chaos i zniszczenie. Przy tym jest wygodny w grze i nie wymaga nadzwyczajnej ekwilibrystyki czy specyficznego ustawienia dłoni. Kolejny plus to intuicyjność obsługi, dzięki klasycznemu rozmieszczeniu elementów sterowania układu elektrycznego. Przełączniki charakterystyki w gałkach potencjometrów TONE to nie tylko efektowny gadżet, ale użyteczne rozwiązanie, które poszerza możliwości wykorzystania tej gitary w nieco innych klimatach muzycznych niż te, które reprezentuje całkowicie czarne wykończenie.

Oprócz typowego 3-pozycyjnego switcha możemy przełączać tryby pasywny i aktywny dzięki przełącznikowi push-pull ukrytemu w gałce TONE.

Wątpliwości co do muzyka sygnującego tę gitarę nie pozostawia autograf z tyłu główki.

Tył gitary został zaprojektowany z myślą o ergonomii, a specjalny frez na dolnym rogu poprawia wygodę gry w wysokich pozycjach.

www.sound-service.eu

 

Budowa: set thru
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: heban macassar
Progi: 24 extra jumbo
Mostek: TOM & Tailpiece
Menzura: 24,75” = 628 mm
Klucze: olejowe LTD
Układ elektryczny: aktywny - Fishman Fluence Modern Humbucker Alnico (neck), Fishman Fluence Modern Humbucker Ceramic (bridge), przełącznik 3-pozycyjny, VOLUME × 2, TONE + push/pull – active/passive × 2
Wykończenie: Black Satin
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
6 350.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
styczeń 2020
Kup teraz