IBANEZ AZ2204 SCR Limited Edition

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
Piotr Szarna
2019-10-10
IBANEZ - AZ2204 SCR Limited Edition

Zaprezentowane w zeszłym roku przez Ibaneza gitary serii AZ okazały się strzałem w dziesiątkę, łącząc topowe elementy specyfikacji obecne dotąd w butikowych instrumentach oraz klasyczny design.

Kilkanaście miesięcy po rynkowym debiucie zainteresowanie nimi nie słabnie, czego dowodem są m.in. kolejne odsłony tych instrumentów, jak obecny w teście limitowany model AZ2204 wykończony w kolorze Scarlet Red i należący do budowanej w Japonii linii Prestige.

AZ to seria gitar stworzona przez muzyków dla muzyków – podczas długiego procesu ich powstawania prototypy rozesłano do profesjonalnych gitarzystów, wśród których byli m.in. Marco Sfogli, Lee Wrath czy Martin Miller i Tom Quayle – ostatni dwaj panowie mogą poszczycić się własnymi sygnaturami gitar, opartymi właśnie na konstrukcjach AZ. W serii znajdują się modele klasy Prestige budowane w Japonii (AZ2402 i AZ2402F z dwoma humbuckerami, AZ2204 i AZ2204F z humbuckerem i dwoma singlami) oraz wytwarzane w Indonezji modele Premium (AZ242BC, AZ242F i AZ224F).

BUDOWA

Korpus AZ2204 SCR wykonano z olchy i wykończono na wysoki połysk w przyciągającym wzrok, czerwono-pomarańczowym kolorze Scarlet Red. Uwagę zwracają mocniejsze, bardziej nowoczesne sfrezowania korpusu, zarówno rogów jak i podcięcia z tyłu, zapewniające wyjątkowy komfort i ergonomię, podobnie jak głębiej profilowane łączenie gryfu z korpusem. Z tyłu komorę mostka zakrywa biała płytka z podłużnymi otworami, dzięki którym nie ma potrzeby jej odkręcania dla regulacji napięcia sprężyn. Chromowany mostek to wysokiej klasy tremolo Gotoh T1802 z łagodnie profilowanymi siodełkami wykonanymi z tytanu. Każde z nich pozwala na regulację wysokości, ramię tremolo wciskane jest w otwór i stabilizowane nakrętką.

Przykręcany gryf o smukłym, okrągłym profilu C wykonano z klonu roasted – poddano go obróbce termicznej w atmosferze beztlenowej (w linii Prestige, czyli w testowanym modelu, jest to opatentowana przez Ibaneza technologia S-TECH WOOD, wykorzystująca azot i próżnię). W wyniku tego drewno ma ciemniejszy kolor, a przyspieszone sezonowanie stabilizuje wewnętrzną strukturę co skutkuje polepszonymi właściwościami akustycznymi, zwiększonym rezonansem oraz odpornością na warunki atmosferyczne. Modele klasy Premium mają gryfy wypiekane nieco prostszym sposobem, ale również cechuje je odporność na wilgoć oraz lepszy rezonans.

Klonowa podstrunnica o ciemniejszym zabarwieniu ma promień 12” (305 mm) i mieści 22 progi jumbo typu Stainless, czyli wykonane ze stali nierdzewnej. Są one bardzo odporne na ścieranie i zapewniają wyjątkowo wysoki komfort przy wibrowaniu i podciąganiu strun. Szerokość podstrunnicy przy kościanym, impregnowanym olejowo siodełku główki wynosi 42 mm, grubość gryfu przy I progu to 20,5 mm, przy XII – 22,5 mm. Przednie znaczniki progów stanowią czarne kropki, na górnej krawędzi zastosowano świecące w ciemności markery fluorescencyjne. Główka kształtem nawiązuje do znanego designu Ibaneza, jest jednak nieco bardziej masywna i zaokrąglona niż w serii RG. Powierzchnię zdobi złoty logotyp marki, na górze w jednym rzędzie przykręcono sześć blokowanych, chromowanych kluczy Gotoh Magnum Lock H.A.P. z możliwością regulacji wysokości trzpieni. Gniazdo wejściowe umieszczone jest pod kątem do góry na tylnej krawędzi korpusu, poniżej zaczepu paska.

W układzie elektrycznym zamontowanym na trójwarstwowej, perłowej płytce znalazły się przetworniki Seymour Duncan Hyperion w układzie HSS, oparte na magnesach Alnico V, opracowane specjalnie dla serii AZ Ibaneza. Całością staruje 5-pozycyjny przełącznik, który dzięki autorskiemu systemowi dyna-MIX obsługiwanemu dodatkowym, dwupozycyjnym mini-switchem pomiędzy gałkami głośności i barwy, oferuje 9 różnych konfiguracji połączeń. W pierwszej, dolnej pozycji uzyskujemy 5 klasycznych barw najczęściej spotykanych w układzie HSS, czyli kolejno singiel przy gryfie, dwa single równolegle, singiel w środku, singiel i wewnętrzna cewka humbuckera równolegle oraz humbucker przy mostku. Pozycja II switcha oferuje odpowiednio dwa single szeregowo (rozszerzony humbucker), skrajne cewki przy gryfie i mostku równolegle (Tele), dwa single szeregowo plus humbucker, wewnętrzna cewka humbuckera (single-coil) oraz ponownie pełny humbucker.

Instrument dostarczany jest w czarnym, profesjonalnie prezentującym się, wyłożonym bordowym pluszem futerale typu ABS z tłoczonym logo Ibaneza. W środku standardowo znajdziemy też zestaw narzędzi Multitool.

W PRAKTYCE

Gitary z serii AZ kilkukrotnie gościły już na łamach naszego magazynu, jednak za każdym razem testowanie ich jest czystą przyjemnością. Limitowana edycja Ibanez AZ2204 SCR wyróżnia się pomarańczowym kolorem Scarlet Red, choć jego odcień jest na żywo nieco bardziej stonowany i mniej intensywny niż na większości zdjęć widocznych w internecie. Niemniej w połączeniu z oryginalnie przyciemnionymi dzięki procesowi wypalania gryfem i podstrunnicą z widoczną fakturą klonu całość prezentuje się bardzo stylowo.

Gitara jest lekka, wąski gryf o satynowej powierzchni nie jest przesadnie cienki, po kilku chwilach znakomicie układa się w dłoni, a perfekcyjnie wypolerowane progi Stainless zapewniają znakomity przesuw strun po ich powierzchni podczas wibrata czy podciągania – naprawdę polecam pograć chwilę na takich progach, jeśli ktoś nie miał okazji. Głębsze podcięcie z tyłu ‘na żebra’ oraz odchudzone, pogłębione łączenie gryfu z korpusem przekładają się na komfort gry na stojąco i w wyższych partiach podstrunnicy. Mostek działa bardzo płynnie i wraca do zerowej pozycji, chociaż by uniknąć okazjonalnego rozstrajania się strun wiolinowych dobrze jest przesmarować siodełko gryfu np. smarem teflonowym. Do całości dokłada się niska akcja strun, choć przy mocniejszym ataku, do którego dzięki bardzo dynamicznej i sprężystej odpowiedzi gitara wręcz zachęca, nie można przesadzić z ultra niską wysokością – 2 mm nad 14 progiem w zupełności wystarczy.

Od strony brzmienia mamy tu nowoczesny stratowy układ dwóch singli z humbuckerem, pasywne single Hyperion łączą szklistą górę z mocniejszym środkiem i lekko zwiększonym sygnałem. Na czystej barwie singla gryfowego mamy sprężysty, dynamiczny i czysty dół, stratową górę oraz mocniejszy środek – brzmienie jest nowoczesne, ma jednak vintage’owy charakter, który doprawiono ciepłym środkiem oraz nieco mocniejszym sygnałem. W 1 pozycji switcha dyna-MIX mamy pozycje klasycznego Strata plus humbucker mostkowy. Międzypozycje brzmią rasowo, z okrągłą szklanką obu singli i nieco ciemniejszą pozycją drugą w porównaniu do klasycznego Strata, łączącą środek z połówką humbuckera. System dyna-MIX pozwala ustawić dodatkowo kilka bardzo użytecznych brzmień, jak połączone skrajne single jak w Telecasterze czy sam wewnętrzny singiel humbuckera w 2 pozycji głównego przełącznika.

Brzmienie dwóch singli w trybie humbuckera czy połączenie tegoż ‘humbuckera’ z humbuckerem mostkowym są już mniej wyraziste, ale sprawdzą się przy odpowiednich ustawieniach wzmacniacza. Po dodaniu gainu gitara otwiera jeszcze więcej harmonicznych, mocniejszy środek ładnie eksponuje singiel gryfowy w solówkach, międzypozycje dostają blues-rockowego pazura, a humbucker raczy nas dynamicznym środkiem i ekspresyjną górą. Rejony rockowe pokazują wyższość AZ-ta nad np. klasycznym Stratem – singiel gryfowy ma ekspresyjną prezencję, plastyczny środek i tłusty dół, idealnie sprawdza się przy wszelkiego rodzaju blues-rockowych i rockowych zagrywkach, a na humbuckerze ustawimy zarówno miękki przester solowy o długim sustainie, jak i agresywne barwy prog-rockowe czy metalowe – wszystko z wzorowym oddaniem niuansów i klarownością niskiego pasma. Plus kilka rasowych barw z obszarów mid-gain, również dzięki międzypozycjom i przełącznikowi dyna-MIX.

Testowany AZ pokazuje profesjonalne oblicze w zasadzie z każdej strony – znakomita wygoda i ergonomia gry, wzorowe wykończenie szczegółów, design w stronę vintage z praktycznymi, nowoczesnymi rozwiązaniami oraz oddanie artykulacji i niezwykle szeroki wachlarz barw, w którym bez problemu znajdziemy kilka stratowych i rockowych klasyków z najwyższej półki.

PODSUMOWANIE

To już kolejny model AZ testowany przez nas, po raz kolejny zaskakujący brzmieniem z górnej półki oraz profesjonalnym poziomem wykończenia i jakością materiałów, co szczególnie widoczne jest w najwyższej linii Prestige. Ibanez AZ2204 SCR to idealny instrument dla profesjonalnego już muzyka szukającego wygodnego, świetnie brzmiącego instrumentu z naciskiem na rasowe barwy Strata poszerzone o nasycony, rockowy gain humbuckera i kilka dodatkowych, ciekawych barw dzięki systemowi dyna-MIX.

www.meinldistribution.pl

 

konstrukcja: bolt-on
korpus: olcha
gryf: AZ Oval, C S-TECH WOOD (wypalany próżniowo), satynowy
progi: 22 (Jumbo Stainless Steel)
podstrunnica: klon (wypalany próżniowo S-TECH WOOD)
siodełko: kość impregnowana olejem
skala: 25,5” (648 mm)
radius: 305 mm
grubość gryfu: 20,5 mm (próg 1), 22,5 mm (próg 12)
szerokość gryfu: 42 mm (siodełko)
znaczniki pozycji: czarne kropki, fluorescencyjne (boczne)
układ elektryczny: 2 x singiel Seymour Duncan Hyperion, 1 x humbucker Seymour Duncan Hyperion, VOLUME, TONE, 5-pozycyjny przełącznik, 2-pozycyjny przełącznik dyna-MIX
mostek: Gotoh T1802, tremolo z tytanowymi siodełkami
klucze: blokowane Gotoh Magnum Lock H.A.P.
wykończenie: połysk Scarlet Red
wyposażenie: futerał Ibanez, zestaw Multitool
Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
6
Cena
8 596.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2019
Kup teraz