LTD EC-1008ET
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
W tym miesiącu na warsztat weźmiemy prawdziwe monstrum, bo gitarę wyposażoną aż w osiem strun – LTD EC-1008ET.
Instrument ten ujrzał światło dzienne w tym roku, a oprócz niego producent zaprezentował także model siedmiostrunowy EC-1007ET oraz kolejną odsłonę sześciostrunowej gitary EC-1000ET, tym razem w wykończeniu Dark Brown Sunburst. Jeśli siedem strun to dla Was za mało, to zapraszam do testu nowej ósemki spod znaku LTD.
Cechą wspólną wszystkich trzech wymienionych gitar jest zastosowanie w nich mostka Evertune, o którym napiszę kilka słów za chwilę. Obecnie w skład serii EC wchodzi ponad 40 modeli, z których kilka miałem już okazję testować na tych łamach. Jako instrumenty bazujące na nieśmiertelnej konstrukcji Les Paula większość modeli z serii EC posiada tradycyjne mostki Tune-o-matic uzupełnione strunociągami sztabkowymi Stop-bar. Znajdziemy tu też Floyd Rose’a (EC-1001FR, EC- -401FR) czy wersje uzupełnione przetwornikiem piezo (EC-1000 Piezo). Mostki Evertune są montowane w czterech modelach, w tym EC-1008ET – skrót ET oznacza tu oczywiście rodzaj zastosowanego mostka o nazwie Evertune, przy czym producent zamiennie stosuje także nazwę EC-1008 Evertune.
BUDOWA
Opis budowy gitary rozpocznę niestandardowo, bo od mostka Evertune. Co prawda w Gitarzyście pisaliśmy już wielokrotnie o tym pomysłowym urządzeniu, jednak warto o nim przypomnieć raz jeszcze, ponieważ posiada ono szereg zalet, z których najważniejszą jest zdolność do utrzymywania zadanego stroju, co wpływa na zachowanie intonacji, i to niezależnie od zmian wilgotności powietrza czy temperatury. Ponadto mechanizm mostka dba o to, aby utrzymać właściwą wysokość dźwięków w przypadku, kiedy gitarzysta ma tendencję do silniejszego dociskania strun do progów, co skutkuje zwiększeniem wysokości dźwięku. Co ciekawe, całość działa bez użycia zaawansowanej elektroniki i silników, lecz dzięki prostym zasadom mechaniki. Umieszczone we wnętrzu urządzenia sprężyny dbają o to, aby naprężenie strun było niezmienne niezależnie od warunków zewnętrznych i temperamentu gitarzysty.
Jeśli chodzi o konstrukcję gitary, to mamy tu rozwiązanie typu set-thru, które gwarantuje dużą sztywność oraz optymalne przenoszenie drgań z gryfu na korpus. Miejsce połączenia jest starannie wyprofilowane w sposób pozwalający na wygodny dostęp do najwyższych pozycji. Zarówno gryf, jak i korpus wykonano z mahoniu, przy czym gryf sklejono z trzech kawałków drewna uzupełnionych podstrunnicą z hebanu, na której nabito 24 progi w rozmiarze XJ. Profil gryfu to spłaszczone U, natomiast promień podstrunnicy zwiększono aż do 500 mm. Menzura instrumentu jest dłuższa i wynosi 26,5”, co w połączeniu z obecnością dwóch dodatkowych strun sprawia, że gryf nie wydaje się nienaturalnie wydłużony, tak jak ma to miejsce np. w sześciostrunowych gitarach barytonowych. Na podstrunnicy znajdziemy markery pozycji w kształcie flag oraz dodatkowe kropki umieszczone na bocznej krawędzi gryfu, a konkretnie na bindingu biegnącym wokół krawędzi podstrunnicy.
Na główce o typowym dla LTD kształcie zamontowano osiem kluczy Grover w układzie 4+4 i umieszczono płytkę zakrywającą dostęp do nakrętki pręta napinającego gryf, na której znalazła się nazwa modelu. Krawędzie główki zostały ozdobione białym, starannie wykonanym bindingiem uzupełnionym dwoma dodatkowymi liniami biegnącymi wokół ożyłkowania. Podobne rozwiązanie, jednak z trzema liniami, znajdziemy także na korpusie. Siodełko z czarnego tworzywa sztucznego ma szerokość 54 mm i zostało nacięte w sposób pozwalający na swobodny ruch strun podczas strojenia. Na układ elektryczny gitary składają się dwa humbuckery aktywne EMG 60-8H (przy gryfie) i EMG 81-8H (przy mostku), dwa potencjometry VOLUME, jeden potencjometr TONE, a także 3-pozycyjny przełącznik przetworników.
WRAŻENIA I BRZMIENIE
Zagranie kilku dźwięków na gitarze niepodłączonej do wzmacniacza pozwala przekonać się o tym, że instrument doskonale rezonuje i daje silny, głośny dźwięk o długim wybrzmieniu. Podczas gry czuć wyraźne wibracje gitary, które są szczególnie silne podczas użycia najgrubszych strun. Gra na tej ośmiostrunówce pozwala poczuć się prawie tak, jakby trzymało się w rękach gitarę basową. Po podłączeniu gitary do wzmacniacza z załączonym kanałem czystym otrzymujemy masywny i wyrazisty dźwięk o sporej zawartości góry pasma. Przetworniki EMG nie są przeznaczone do gry łagodnych partii na kanale czystym, dlatego praca z tego typu brzmieniem wymaga dokonania niewielkich korekt w zakresie środka i wysokich tonów. Załączenie kanału przesterowanego sprawia, że gitara rozwija skrzydła, pokazując swoje możliwości. Potężne, dynamiczne brzmienie w połączeniu z ekstremalną stabilnością stroju skutkuje tym, że ta gitara jest idealnym narzędziem do tworzenia masywnych riffów w niskich rejestrach. Wyrównane i długie wybrzmienie powoduje, że łatwo stworzyć soczyste podkłady rytmiczne, co w połączeniu z dużą kompresją pickupów sprawia, iż EC-1008ET świetnie sprawdza się przy tworzeniu potężnych ścian dźwięków. Nawet pojedyncze dźwięki na strunach F#8 i B7 mają wystarczającą moc do kruszenia ścian.
No dobra, może przesadziłem z tym kruszeniem, ale z pewnością wystarczą do nawiązania rywalizacji o pasmo z gitarą basową. Menzura wynosząca 26,5” nie sprawia wrażenia dużo większej niż w standardowych gitarach, co jest związane z obecnością dwóch dodatkowych strun. W niższych pozycjach gra się bardzo wygodnie i niespecjalnie czuć, że odległości pomiędzy progami są większe. Prawie płaska podstrunnica z radiusem wynoszącym aż 500 mm sprawia, że dostęp do najgrubszych strun jest całkiem wygodny. Praca mostka Evertune nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Dla osoby nieprzyzwyczajonej do tego rozwiązania pierwsze minuty gry na gitarze mogą być trudne, ponieważ trzeba oswoić się z pracą układu, który – przy klasycznym ustawieniu – niweluje wszelkie odstępstwa od naprężenia strun biorące się ze zbyt mocnego ich dociśnięcia. Chociaż sam nie wyobrażam sobie gry na takim mostku na co dzień, to doceniam możliwości, jakie on oferuje, szczególnie w zakresie pracy z niższymi rejestrami i dużym gainem. Dzięki Evertune wszystko brzmi ekstremalnie czysto, równo i sterylnie, co daje bardzo masywny, wyrównany dźwięk o potężnej sile rażenia.
PODSUMOWANIE
LTD EC-1008ET zachwyca bezkompromisowym mocnym brzmieniem, sporą selektywnością w dole pasma, wygodą gry oraz tym, co sprawia, że gra na tej gitarze to czysta przyjemność pozbawiona stresu związanego z niedokładną intonacją, co jest zasługą mostka Evertune. W przypadku gitary wyposażonej w aż osiem strun rozwiązanie to sprawdza się doskonale, ponieważ najgrubsza struna może sprawić trudności podczas gry w wyższych pozycjach, gdzie dosyć łatwo docisnąć ją zbyt mocno, co przekłada się na zmianę wysokości dźwięku. Testowany instrument pokazuje, że LTD nie zwalnia tempa, wciąż zaskakując nowymi rozwiązaniami. Gitara ta powinna zaspokoić potrzeby miłośników ciężkiej muzy, którzy z pewnością docenią jej brzmienie i zdolność do utrzymania optymalnej intonacji.
korpus: mahoń
gryf: mahoń (trzyczęściowy)
progi: 24 XJ
profil gryfu: Thin U
podstrunnica: heban
skala: 26,5” (673 mm)
promień podstrunnicy: 500 mm
siodełko: tworzywo sztuczne
szerokość siodełka: 54 mm
układ elektryczny: humbuckery aktywne EMG 60-8H (przy gryfie) i EMG 81-8H (przy mostku), dwa potencjometry VOLUME, potencjometr TONE, 3-pozycyjny przełącznik przetworników
mostek: Evertune F
klucze: Grover
wykończenie: czarne, na wysoki połysk
osprzęt: czarny
kraj produkcji: Korea