LTD Alex Skolnick AS-1FM LB
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Alex Skolnick to postać nietuzinkowa - pochodzący z Kalifornii muzyk, kompozytor, producent, a także były student Joe Satrianiego jest znany przede wszystkim jako filar grupy Testament, w której gra od 1983 r. Oprócz metalu ma również łagodniejsze oblicze, jako lider jazzowego Alex Skolnick Trio nagrywa płyty i gra muzykę o zupełnie innym charakterze.
Autor testu: Marcin Komorowski
Jak łatwo się zorientować chociażby na tym przykładzie, tak przeciwstawne pola działania nie wykluczają się, a raczej uzupełniają, dzięki czemu we właściwy sobie sposób łączy szybkość i energię metalu z finezją i harmonicznym bogactwem muzyki improwizowanej. W dorobku ma współpracę z takimi wykonawcami jak chociażby Savatage, Ozzy Osbourne, Lamb Of God, Trans-Siberian Orchestra, ale szczyci się również wysokimi notowaniami na listach jazzowych - nagrany przez trio album "Veritas" uplasował się na 7 pozycji w kategorii jazzowej w serwisie iTunes, pomiędzy nagraniami Esperanzy Spalding i Dave'a Brubecka.
Alex Skolnick od wielu lat używa gitar ESP - pierwszy instrument sygnowany jego nazwiskiem zaprezentowano w 2009 r. Obecnie w ofercie ESP są już cztery modele: Alex Skolnick FR FM i ESP LTD AS FR FM - pokrewne sobie gitary o konstrukcji set-thru z mostem Floyd Rose; ESP Alex Skolnick FM i testowany LTD Alex Skolnick AS-1FM o konstrukcji typu set-neck, ze stałym mostem.
BUDOWA
Mahoniowy korpus z klonowym, wzorzystym topem pokryty przezroczystym lakierem i otoczony wzdłuż przedniej krawędzi kremowym bindingiem, jest grubszy niż w większości gitar ESP i ESP LTD typu Eclipse o podobnym kształcie i standardzie wyposażenia. Głębokie wycięcie z prawej strony ułatwia dostęp do najwyższych progów. Gryf osadzony w korpusie został wykonany z trzech sklejonych wzdłużnie listew mahoniu, jego przekrój zalicza się do typu U. Palisandrowa podstrunnica mieści 22 progi w rozmiarze extra jumbo, a rolę markerów pełnią prostokąty z masy perłowej.
Lekko asymetryczna główka w miejscu przejścia w szyjkę posiada z tyłu charakterystyczne zgrubienie, podnoszące wytrzymałość w tym newralgicznym miejscu. Gitarę wyposażono w zamknięte klucze olejowe marki Grover przykręcone z tyłu jedną śrubą, a z przodu nakrętką otaczającą kołek. Z tyłu główki między kluczami mieści się numer seryjny i informacja o kraju pochodzenia instrumentu - w tym przypadku jest to Korea. Czarny front główki mieści logo LTD, reprodukcję autografu Alexa Skolnicka oraz ozdobny element z literami AS na płytce zakrywającej śrubę regulacji gryfu. Struny przewleczone przez prosty strunociąg opierają się na mostku typu tune-o-matic z regulacją wysokości na dwóch śrubach w tulejach osadzonych w korpusie.
W gitarze zamontowano dobrze znane, obecnie już klasyczne humbuckery Seymour Duncan ze sztabkowymi magnesami Alnico V - SH-1 przy gryfie i SH-4 przy mostku. Złoto-brązowe gałki dwóch potencjometrów głośności i wspólnej regulacji barwy mają w dolnej części namalowaną skalę ułatwiającą orientację w ustawieniach. Podobnie jak trójpozycyjny przełącznik, są osadzone w niewielkich zagłębieniach wyfrezowanych w korpusie. Gitarę wykończono przeźroczystym lakierem z dyskretnym cieniowaniem wzdłuż krawędzi - wykończenie Lemon Burst dobrze eksponuje urokliwe płomyki wzorzystego drewna.
WRAŻENIA
Gruby korpus z półprzezroczystym lakierem i piękny wzorzysty front w miodowym kolorze z symetrycznym rysunkiem słojów klonu przyciągają wzrok od pierwszego kontaktu, chwilę później zwraca się uwagę na zdobienia podstrunnicy - efektownie, ale ze smakiem - akryl świetnie eksponuje naturalne piękno i urok obu odmian masy perłowej. Biorąc gitarę do ręki także po profilu gryfu czuje się, że jest to masywny i całkiem poważny instrument, po którym można spodziewać się mocnego brzmienia. Jakość wykonania oraz wykończenia potwierdza solidność lutników, zaawansowanie technologiczne koreańskiej fabryki i przynależność testowanego instrumentu do klasy profesjonalnej.
Gitarze trudno cokolwiek zarzucić, jednak trochę dziwi brak sfrezowania korpusu z tyłu - patrząc na współczesny kształt korpusu i główki można by się tego spodziewać również z tyłu. Mimo to, szanujmy wybór konstruktorów i muzyka uhonorowanego tą sygnaturą. Szyjka o profilu U mimo swego dość grubego przekroju całkiem dobrze układa się w dłoni a grube i wysokie progi bardzo ułatwiają podciąganie i głębokie wibrato poprzeczne. Umieszczenie potencjometrów głośności blisko mostka umożliwia wygodną kontrolę poziomu głośności podczas gry, łatwo również uzyskać efekt narastających dźwięków gdy potencjometr odkręca się małym palcem po uderzeniu w struny.
BRZMIENIE
Już na sucho gitara bardzo pozytywnie zaskakuje szlachetnym i śpiewnym brzmieniem, szczególnie w środkowym paśmie. Seymour Duncan SH-1, czyli klasyczna "pięćdziesiątka dziewiątka", to przetwornik oparty na klasycznym wzorcu P.A.F. z dwużyłowym przewodem, a dokładniej kablem w staromodnym oplocie ekranującym. Jego charakterystyka to ciepły dół, lekko podcięty środek i wyraźna, okrągła góra pasma - zapewnia energetyczny, przyjemnie skompresowany dźwięk z nutą nostalgii, jeśli można to określić w ten sposób - dla niektórych może być nieco staromodny, ale podobnie jak SH-4 to klasyka gatunku, świetnie sprawdzająca się zarówno w różnorodnych instrumentach jak i klimatach muzycznych. Przetwornik SH-4 jest znany również jako JB Model - od nazwiska Jeffa Becka, dla którego zaprojektowano go na początku lat 70. XX w. Mocny sygnał wyjściowy idzie w parze z wyraźnym, przenikliwym i bogatym w alikwoty dźwiękiem - pickup świetnie sprawdza się na przesterze, znakomicie reaguje na artykulację, łatwo uzyskać z jego pomocą efektownie brzmiące sztuczne flażolety.
SH-4 gwarantuje mocne rockowe brzmienia, które chyba nigdy się nie zestarzeją i nie wyjdą z mody. Ma również czterożyłowe wyprowadzenie sygnału, co zapewne cieszy miłośników przeróbek chcących uzyskać dodatkowe barwy (np. wymieniając jeden z potencjometrów na wersję z przełącznikiem). Pozostaje tylko pytanie, czy w takiej gitarze warto cokolwiek zmieniać, skoro obiektywnie wszystko się w niej zgadza. Po włączeniu obu humbuckerów poziom sygnału nieco się obniża, uzyskujemy perlistą barwę z lekko skonturowanym środkiem, świetnie sprawdzającą się w podkładach na czystym brzmieniu.
PODSUMOWANIE
AS-1 to instrument swym charakterem dobrze pasujący do Alexa Skolnicka - zarówno muzyk jak jego gitara łączą cechy i rzeczywistości, które pozornie są sobie przeciwstawne, a zamiast się zwalczać tworzą razem coś nowego, świeżego, interesującego. Klasyczna elegancja instrumentu spotkała się ze współczesnym podejściem do jego budowy - stąd nieco uwspółcześniony kształt korpusu, zgrubienie gryfu przy łączeniu z już zupełnie nowoczesną główką, urokliwe frezowania klonowej płyty wierzchniej przy potencjometrach i przełączniku. Sprawdzone w wielu różnych konstrukcjach przetworniki nadają się świetnie do bluesa i rocka, ale również sprawdzą się w klimatach jazzowych i metalowych, wszak na charakter utworu ma wpływ nie tylko sam instrument, ale przede wszystkim brzmienie i artykulacja instrumentalisty.
Doświadczony muzyk raczej nie podpisałby się pod instrumentem, który go nie zadowala, a skoro jest to gitara zrobiona zgodnie ze wskazówkami jednego z ważniejszych gitarzystów ostatnich dekad, możemy być pewni, że zadowoli ona osoby szukające solidnie wykonanej, dobrze brzmiącej gitary opartej na klasycznych rozwiązaniach i w pełni przystającej do współczesnych oczekiwań.
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 22 Extra Jumbo
Menzura: 24,75" - 628 mm
Mostek: Tonepros Locking TOM &
Tailpiece
Klucze: olejowe Grover
Układ elektryczny: przetworniki
Seymour Duncan SH-1 (gryf), Seymour
Duncan SH-4 (mostek),
2 × VOLUME, TONE, przełącznik 3-pozycyjny,
przełącznik 2-pozycyjny.
Wykończenie: Lemon Burst