IBANEZ AVD9, AVM10

Pozostałe testy marki IBANEZ
Gitara akustyczna / klasyczna
2017-01-20

Zmiana właściwości drewna pod wpływem upływającego czasu i wibracji stabilizujących wewnętrzną strukturę drewna jest znana każdemu, kto w swojej muzycznej przygodzie zakończył etap pierwszej fascynacji każdym przedmiotem mającym pudło, gryf i struny, a zaczął zauważać różnice pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami.

Autor testu: Marcin Komorowski

Co zrobić, by fabrycznie nowa gitara brzmiała jak używany, dobrze rozegrany egzemplarz? Odpowiedzi na to pytanie od wielu lat szukają lutnicy oraz inżynierowie z całego świata.

Oprócz metod mechanicznych polegających na wprawianiu pudła (albo korpusu) gitary w intensywne mikrodrgania (jak ma to miejsce w przypadku urządzenia Prime Vibe, które mieliśmy okazję testować parę lat temu), istnieją także inne metody, związane ze zmianami temperatury drewna. Ibanez stosuje technologię, której rezultatem jest postarzenie termiczne - Thermo Aged. W największym skrócie proces polega na suszeniu drewna w wysokiej temperaturze w próżni - brak tlenu uniemożliwia spalenie, które nastąpiłoby natychmiast w normalnej atmosferze. Określa się to mianem toryfikacji (ang. torrefaction). Jako ciekawostkę można dodać, że podobne rozwiązania technologiczne stosuje się w procesie przygotowania biomasy do celów energetycznych (suszenie, toryfikacja w wysokiej temperaturze, chłodzenie), jednak z tą różnicą, że w otoczeniu beztlenowym w normalnym ciśnieniu.

Seria Artwood to gitary akustyczne oparte na klasycznych wzorcach i tradycyjnych rozwiązaniach, jednak z rozsądnym dodatkiem nowoczesności. Artwood Vintage Thermo Aged to krok w kierunku lepszego brzmienia, niczym w starych gitarach. Tak też wyglądają gitary poddane temu procesowi - ustawiając obok siebie pokrewne modele Artwood i Artwood Thermo Aged ten drugi wygląda jak gitara mająca około 30 lat - jasny świerk uzyskał barwę bursztynową, drewno jest lżejsze, twardsze, bardziej stabilne pod względem właściwości fizycznych, a przede wszystkim lepiej rezonuje, co przekłada się na mocniejsze, głębsze brzmienie. Obie gitary dostarczane są wraz z bardzo ładnie prezentującymi się i dobrze zabezpieczającymi instrumenty futerałami w materiałowym, wodoodpornym obiciu.

IBANEZ AVD9


Model AVD9 to gitara z pudłem typu dreanought. Płytę z litego świerku sitkajskiego poddano wspomnianej wyżej obróbce termicznej. Tył i boki (laminat) oraz gryf wykonano z mahoniu, podstrunnicę i mostek z palisandru. Wzdłuż przedniej i tylnej krawędzi pudła biegnie ciemny binding z wzorem określanym potocznie jako "skorupa żółwia", od frontu dodatkowo ozdobiony kontrastowymi żyłkami. Szyjka z satynowym wykończeniem tyłu, wklejona w korpus łączeniem typu jaskółczy ogon, ma profil typu soft-V. Główka jest do niej doklejona pod kątem w płaszczyźnie przebiegającej ukośnie między I a III progiem. Palisandrowa podstrunnica mieści 20 progów w średnim rozmiarze.

Klucze to chromowane, klasyczne przekładnie typu otwartego. Siodełko ozdobionej ciemnym fornirem główki z logotypem i niewielkim ornamentem wykonano z kości, podobnie jak siodełko mostka z profilem kompensującym menzurę. Menzura wynosi 651 mm, promień łuku podstrunnicy - 400 mm, jej szerokość 43 mm przy główce i 55 przy XIV progu. Grubość gryfu na odcinku od I do VII progu wzrasta z 21,5 mm o 1 mm. Kołki mostka o nazwie Ibanez Advantage są nieco łatwiejsze do wyjmowania w porównaniu z tradycyjnymi, a jednocześnie dzięki specjalnemu profilowi zapewniają, że końcówka struny nie zaczepi się na jego końcówce, tylko zostanie zakotwiczona tuż pod płytą rezonansową, gdzie powinna być zawsze. Gitara jest wykończona błyszczącym lakierem bezbarwnym a efektu dopełnia rozeta i płytka obok otworu rezonansowego - dość duża, ale zgrabna.

Model typu dreadnough jest świetnym wyborem do akompaniamentu i grania kostką. Gryf typu soft-V pewnie leży w dłoni, nie jest jednak zbytnio masywny. Sporych rozmiarów pudło daje głośny, głęboki ton, szeroki pasmowo, z przyjemnie podkreślonym basem, lekko wycofanym środkiem i wyraźnie zaznaczoną górą. Gitara mocno rezonuje i świetnie brzmi podczas grania kostką. AVD9 wyglądem i brzmieniem przywodzi na myśl gitary akustyczne z lat siedemdziesiątych - instrumenty o specyficznej szlachetności, doskonałe do partii rytmicznych, ale też całkiem dobrze spisujące się w grze palcami.

IBANEZ AVM10


W porównaniu do AVD9, AVM10 to model nieco mniejszy, z kształtem pudła rezonansowego typu grand concert, z dwiema płytami po obróbce Thermo Aged - oprócz świerkowego frontu obróbce poddano także tylną płytę wykonaną z litego mahoniu. Boki z laminatu mahoniowego nie były sezonowane termicznie. Zamiast ciemnego bindingu zastosowano w tym modelu jasne listwy biegnące także wzdłuż palisandrowej podstrunnicy i dokoła główki, która w tym modelu nie jest doklejona, a wykonana wraz z gryfem z jednego kawałka drewna. Z przodu pudła obok jasnej listwy biegnie zdobienie ze wzorkiem jodełkowym. Płytka chroniąca lakier przed zarysowaniem kostką jest o około połowę mniejsza, ale równie estetyczna jak w drugim testowanym modelu.

Główkę uzbrojono w otwarte klucze marki Grover ze stopniem przełożenia identycznym jak w AVD9, czyli 18:1. Szerokość podstrunnicy przy kościanym siodełku główki wynosi 45 mm, przy XIV progu 56 mm, grubość gryfu przy I progu to 21,5 mm, przy VII - 22,5 mm. Progi zostały oznaczone subtelnymi ornamentami z masy perłowej. Szyjka posiada matowe wykończenie, pudło pokrywa błyszczący lakier.

AVM10 ze względu na swoją budowę i wynikający z niej charakter brzmienia skupiony przede wszystkim na ciepło brzmiącym środkowym paśmie, świetnie nadaje się do grania palcami. Nieco mniejsze wymiary w porównaniu z AVD9 sprawiają, że instrument nie tylko lepiej układa się na kolanie, ale też jest stabilniejszy - łatwiej go przytrzymać prawym przedramieniem, przez co wygodniej gra się szybsze przebiegi.

PODSUMOWANIE


Testowane gitary można określić jako "normalne akustyki" - to gitary, które grają naprawdę dobrze, tak jak można się spodziewać po ich wyglądzie - dojrzałym i pełnym uroku. Obie od początku wywołują pozytywne wrażenie wizualne, które idzie w parze z odczuciami wynikającymi z brzmienia - grają naturalnym, drewnianym i przestrzennym soundem. Obróbka termiczna płyty rezonansowej, tudzież tyłu w modelu AVM10 okazuje się być skutecznym sposobem na osiągnięcie głębokiego brzmienia jakim charakteryzują się przynajmniej kilkuletnie, dobrze rozegrane instrumenty - głębszym niż podobne gitary nie poddane obróbce termicznej.

 

Płyta rezonansowa: lity świerk
Thermo Aged
Tył i boki: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Mostek: palisander
Progi: 20
Klucze: chromowane otwarte 18:1 Grover
Menzura: 651 mm
Wykończenie: naturalne, wysoki
połysk


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Dystrybutor