TECH 21 PSA SansAmp 2.0

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki TECH 21
Testy
Marcin Komorowski
2020-07-27
TECH 21 - PSA SansAmp 2.0

Założona przez Andrewa Bartę w 1989 roku firma Tech 21 obchodziła w zeszłym roku swoje 30-lecie, które stało się okazją do wprowadzenia nowej wersji kultowego urządzenia marki, rackowego SansAmpa PSA.

Oryginalnie zaprezentowany w 1993 roku SansAmp PSA-1 i poźniej PSA-1.1, szybko znalazł stałe miejsce w wielu profesjonalnych studiach nagraniowych, gdzie używany był podczas niezliczonej ilości sesji oraz tras koncertowych, poza gitarą elektryczną i basową wspomagając inne instrumenty lub wokal. Na scenie sięgali po niego m.in. Muse, Rammstein, Paul Stanley czy John Entwistle. Umieszczony w miniaturowej obudowie i usprawniony pod kątem obsługi SansAmp PSA 2.0 w formie procesora podłogowego trafił właśnie na polski rynek.

Tech 21 SansAmp PSA 2.0 umieszczono w wyjątkowo kompaktowej, srebrnej metalowej obudowie nawiązującej do serii Fly Rig amerykańskiego producenta. Tu mamy jeszcze mniejszy 3-przyciskowy format, podobnie jak ostatnio testowany, basowy model Steve Harris SH1. SansAmp PSA 2.0 oferuje taki sam jak w pierwowzorze w pełni analogowy obwód zapewniający dynamiczne, organiczne brzmienie oddające charakter instrumentu. Jedynie sekcja odpowiadająca za zapis i wybór ustawień jest cyfrowa.

Do dyspozycji są wszystkie kontrolery znane z poprzedniej wersji – GAIN (dawniej Pre-Amp), BUZZ, PUNCH, CRUNCH, DRIVE, LOW, HIGH, LEVEL i TRIM, obsługiwane podświetlanymi, kolorowymi gałkami. Na przechowywanie ustawień mamy 128 komórek pamięci z łatwym zapisem barw po wciśnięciu przycisku SAVE. PSA 2.0 udostępnia klasyczne wejście instrumentalne IN 1/4” wspomagane impedancyjnym buforem zabezpieczającym przed degradacją sygnału, z opcją regulacji nasycenia poziomu sygnału poprzez potencjometr GAIN. Niezbalansowane, uniwersalne wyjście OUT 1/4” dostosowane jest do różnych źródeł, a dzięki konstrukcji TRS sygnał może być rozdzielony na brzmienie z symulacją kolumny oraz bez symulacji, dzięki czemu możliwe jest np. nagrywanie obu tych sygnałów jednocześnie na dwa ślady.

Poza wejściowym poziomem GAIN czułości sygnału dla wejścia IN, mamy tu trójstopniową, albo bardziej trzyzakresową regulację BUZZ, PUNCH, CRUNCH, odpowiadającą oddzielnie za przesterowanie kolejno niskiego pasma i overdrive, środka pasma i również gainu oraz wyższej góry i nasycenia crunch. Dodatkowo DRIVE emuluje przesterowanie i kompresję końcówki mocy lampowych wzmacniaczy. Daje to wyjątkowo szerokie możliwości znalezienia precyzyjnie dobranego charakteru gainu jak i odpowiedzi na atak w danym paśmie. Całość wspomaga skuteczna, dwuzakresowa aktywna korekcja HIGH i LOW +-18dB. Potencjometr LEVEL ustala końcową głośność na wyjściu, a TRIM pozwala dodatkowo szybko skorygować głośność wszystkich presetów.

Gałki CRUNCH, PUNCH i DRIVE pozwalają na precyzyjne ustawienie poziom gainu i sposobu reakcji na atak niezależnie w paśmie wysokim, środkowym i niskim.

Trzy cicho działające przełączniki nożne 1/DOWN, 2/ ACTIVE-SEARCH i 3/UP, w normalnym trybie przełączają presety w górę i dół z aktywacją środkowym footswitchem. Funkcja Active/Search zmienia wybieranie presetów z klasycznego góra/dół do trybu szybkiego wyboru, w którym możemy ‘scrollować’ do dalszych presetów. Numer programu widoczny jest na czytelnym, 3-składnikowym wyświetlaczu LED, który pulsowaniem poszczególnych cyfr może informować też o pozycji zapisanych gałek lub dodatkowych funkcjach MIDI.

Nowością jest tryb Performance, w którym uzyskujemy dostęp do 3 barw zapisanych w lokacjach 01, 02, 03. PSA 2.0 posiada na bocznej ściance 7-pinowe gniazdo MIDI, pozwalające na obsługę presetów poprzez zewnętrzny sterownik (standardowym kablem MIDI) i komunikaty Program Change. Przy wykorzystaniu switcherów Tech 21 MIDI Mouse lub MIDI Mongoose dostarczane jest też do nich zasilanie. Zaimplementowana funkcja Special Page udostępnia też kilka możliwości usprawniających obsługę, wśród których wymienić można mapowanie MIDI, wybór kanału MIDI, zabezpieczenie presetów przed zapisem, wyłączenie działania potencjometrów czy zmiana sposobu wyświetlania informacji.

Całość dopełnia pokładowa symulacja kolumny aktywowana dedykowanym przyciskiem (gałka TRIM świeci się wtedy na fioletowo), której włączenie może być też zapisane w presecie. Tech 21 PSA SansAmp 2.0 zasilany jest dołączonym zasilaczem 9V DC, 200 mA wraz z szerokim kompletem przejściówek na różne standardy napięcia.

Trzy przełączniki nożne dzięki funkcjonalnym trybom przełączania zapewniają wygodną obsługę na scenie czy próbie.

W PRAKTYCE

Tech 21 PSA SansAmp 2.0 po krótkiej zabawie okazuje się być potężnym narzędziem kształtowania dźwięku, oferując jednocześnie funkcjonalność jakiej nie spodziewalibyśmy się po tak małym urządzeniu. Poza wymiarami, dzięki którym zmieścimy go np. w małej kieszeni pokrowca, SansAmp 2.0 sprawdzi się zarówno przy nagraniach, jak i w koncertowych warunkach. Podczas pracy w studiu, możemy używać go do bezpośredniego nagrywania, ulepszania istniejących śladów podczas zgrań czy wzbogacania partii instrumentalnych lub wokalnych.

Od strony rejestracji gitary poza samym brzmieniem, bardzo przydatne jest wyjście typu TRS, którym możemy przy użyciu kabla ‘stereo – 2 x mono’ wyprowadzić oddzielnie sygnał z symulacją kolumny, jak i bez. Przydatne to również będzie na scenie, kiedy np. dźwięk z symulacją głośnika damy na przody PA, a bez symulacji do wzmacniacza z fizyczną kolumną. W sytuacjach live SansAmp PSA 2.0 może być też wykorzystywany jako preamp podpinany bezpośrednio do końcówki mocy (z gitarowym lub basowym zestawem głośnikowym), bądź jako wielokanałowy stompbox wpinany w wejście wzmacniacza. W pełni analogowa konstrukcja z cyfrową obsługą presetów oferuje błyskawiczne przełączanie barw, a rozbudowana regulacja sygnału na wejściu i wyjściu pozwala dopasować preamp do każdej sytuacji.

Załączenie pokładowej symulacji głośnika wskazywane jest fioletowym kolorem gałki TRIM.

Od strony użytkowej obsługa jest bardzo dobrze przemyślana, mamy klasyczne przełączanie presetów góra dół a po przytrzymaniu środkowego włącznika wchodzimy w tryb szybkiego przejścia do dowolnego programu, który w odpowiednim momencie aktywujemy. Tryb Performance pozwala przejść do trzech ulubionych ustawień, a dla bardziej wymagających jest możliwość wyboru dowolnych programów zewnętrznym sterownikiem MIDI. Przy wejściu w dany preset i zmianie ustawień cyfry wyświetlacza pulsują, pozwalając szybko znaleźć zapisaną pozycję potencjometru wskazaniami w stylu gitarowego tunera.

Brzmieniowo mamy tu do czynienia nie tylko z wysoką jakością oddania charakteru instrumentu i dynamiki, ale też z niespotykanymi rozwiązaniami kreowania barwy i przede wszystkim wpływu na zachowanie się dźwięku oraz reakcji na atak w różnych pasmach. Atutem PSA 2.0 jest wspomniana możliwość regulacji przesterowania w trzech pasmach gałkami BUZZ, PUNCH, CRUNCH – czyli wpływu na ilość gainu oraz samą barwę w zależności od dynamiki gry. Dźwięk może być łagodniejszy w górze i bardziej agresywny na strunach basowych bądź odwrotnie, mamy niezależnie wpływ na środek pasma i jego charakter. A do dyspozycji są jeszcze gałki DRIVE i GAIN również wpływające na ilość przesterowania, plus skuteczna korekcja góry i dołu.

Wyświetlacz LED czytelnie wskazuje m.in. numer zapisanego presetu.

Pierwszych 50 presetów to ustawienia fabryczne, doskonale pokazujące możliwości drzemiące w tym miniaturowym urządzeniu. Presety pogrupowane w kategoriach odnoszących się do barw popularnych wzmacniaczy Marshall (np. wybrane Plexi, JMP-1, Bluesbreaker, Hendrix, Van Halen), Fender (Stevie Ray, Champ, Twin), Mesa/Boogie (Mark I, Metallica, Santana, Rectifier, Triaxis), Bass (SVT, Bassman, Metal, King X, Crimson) czy dodatkowe Miscellaneous (Fuzz Face, Tubescreamer, Panter, Hiwatt czy AC 30) pokazują nie tylko różnorodność i rozpiętość stylistyczną, ale też często wzorowo reagują na atak oddając charakter opisanych brzmień. I nie są to emulacje, ale ustawienia dokonane dzięki tak różnorodnie i unikalnie działającym potencjometrom.

Pokładowa symulacja kolumny dobrze spełnia swoje zadanie, a korzystając z zewnętrznych urządzeń i impulsów (np. Torpedo CAB-M lub program Wall Of Sound) możemy znaleźć dziesiątki profesjonalnych barw w każdym zakresie gainu. Podobnie, PSA 2.0 wzorowo odnajduje się wpięty jako preamp w końcówkę lampowego wzmacniacza bądź w wejście jako klasyczny stompbox.

Tech SansAmp PSA 2.0 to niezwykle ciekawe urządzenie pozwalające na ustawienie dziesiątek klasowych i niezwykle różnorodnych barw gitarowych czy basowych, które sprawdzi się doskonale przy bezpośrednim nagrywaniu i podłączeniu do wzmacniacza, zarówno jako preamp jak i rozbudowany stompbox o ogromnych możliwościach kreowania gitarowego brzmienia.

Złącze MIDI umożliwia obsługę za pomocą zewnętrznych sterowników.

www.sound-service.eu
www.tech21nyc.com

 

Technologia: Analogowa, SansAmp
Pamięć: 128 presetów
Regulacja: LEVEL 1, TRIM, HIGH, LOW, DRIVE, CRUNCH, PUNCH, BUZZ, GAIN
Przełączniki: 1/DOWN, 2/ACTIVE-SEARCH, 3/UP,SPEAKER, SAVE,
Gniazda: IN, OUT (TRS), MIDI IN, 9V DC
Zasilanie: zasilacz 9V DC 200 mA 100-240 V (w zestawie)

 

Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
499,00 EUR
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
maj 2020
Kup teraz