Steve Harris to postać znana chyba każdemu wielbicielowi mocniejszych, metalowych dźwięków, które od basowej strony przez dekady kształtowane były przez współzałożyciela i kompozytora legendarnego Iron Maiden.
Jako lider ikony heavy metalu Harris jest również założycielem solowego projektu British Lion, z myślą o którym powstał najnowszy, kompaktowy efekt Tech 21 Steve Harris SH1, wykorzystujący technologię SansAmp i mający oddać brzmienie ulubionego koncertowego zestawu artysty - przedwzmacniacza "Alectron" oraz cennych, vintage’owych kolumn Marshalla, wyposażonych w głośniki EV.
Jego współpraca z firmą Tech 21 rozpoczęła się gdy szukał czegoś poręcznego na trasę promującą solowy album „British Lion”. Przewodzący Tech 21 Andrew Barta wysłał prototyp Harrisowi kiedy ten koncertował z British Lion i po pełnej aprobacie muzyka SH1 stał się też częścią koncertowego rigu basisty podczas ostatniego tournée „Legacy of the Beast” z Iron Maiden. Teraz po obecne w naszym teście urządzenie sięgnąć będą mogli wszyscy zainteresowani.
BUDOWA
Tech 21 Steve Harris SH1 zamknięty jest w ultra-kompaktowej, jasnoniebiskiej aluminiowej obudowie opatrzonej białą grafiką brytyjskiej flagi oraz podpisem muzyka, mieszczącej się bez problemu w kieszeni pokrowca czy futerale instrumentu.
SH1 charakteryzuje się w pełni analogowym torem sygnałowym i udostępnia dwa kanały dostępne pod pierwszym z trzech przycisków nożnych (1/2). Dla każdego kanału dostępne są oddzielne, podświetlane pokrętła Gain i Level, sygnalizujące odpowiednio kolorem niebieskim i czerwonym wybór barwy. Do dyspozycji mamy 4-pasmowy, aktywny korektor HIGH (3 kHz), LOW (50 Hz), MID 1 (200 Hz) i MID 2 (500 Hz) z regulacją obcięcia lub podbicia pasm w zakresie ±18dB oraz pokrętło BLEND pozwalające określić proporcje między sygnałem z instrumentu a sygnałem z układu SansAmp emulującego brzmienie lampowego wzmacniacza – środkowy przycisk nożny ON włącza tę sekcję, co sygnalizowane jest białym podświetleniem przezroczystych gałek potencjometrów.
Sercem SH1 jest preamp SansAmp emulujący brzmienie lampowego wzmacniacza, podrasowane tu w stronę Steve'a Harrisa.
SH1 oferuje wejście i wyjście typu jack 1/4” oraz symetryczne wyjście XLR, do podłączenia do systemu PA lub bezpośredniego nagrywania. Trzeci przełącznik nożny aktywuje pokładowy tuner chromatyczny – podczas strojenia wskazania obserwujemy na kolorowym, segmentowym wyświetlaczu LED.
Całość dopełniają jeszcze 3 małe przyciski na panelu – XLR, z ikoną głośnika oraz BITE. Pierwszy to odcięcie masy Ground dla gniazda XLR, drugi włącza symulację kolumny głośnikowej układu SansAmp na wyjściach, a BITE aktywuje podbicie Steve’a, nasycające bardziej sygnał i wprowadzające więcej wyrazistości w barwie.
Na pokładzie dostępna jest symulacja kolumny głośnikowej, dodająca brzmieniu głębi i charakteru Harrisa.
Tech 21 Steve Harris SH1 dostarczany jest w efektownie prezentującym się, czarnym aluminiowym pudełku wraz z małym zasilaczem 9V DC/200 mA, 100-240 V, z przejściówkami pozwalającymi korzystać z niego na całym świecie (110/230 V). W instrukcji przedstawiono też dokładne ustawienia, dzięki którym zbliżymy się do brzmień charakterystycznych dla kilku kultowych basistów i zespołów: Phil Lynott, Lemmy Kilmister, Geezer Butler, James Jamerson, Cliff Burton, Genesis, Deep Purple i oczywiście osobiste ustawienie Steve’a Harrisa.
W PRAKTYCE
Tech 21 SH1 prezentuje format znany z kompaktowych Fly Rigów, który tu został jeszcze zmniejszony – miniaturowy preamp cechuje się wysoką funkcjonalnością, udostępniając klasowe brzmienie firmowane nazwiskiem ikony metalowej, basowej sceny, Steve’a Harrisa. Muzyk nie tylko opatrzył swoją sygnaturą urządzenie amerykańskiej marki, ale też wykorzystał je na wielu koncertach Iron Maiden oraz British Lion.
SH1 oferuje dwa presety z niezależnymi ustawieniami gainu i głośności.
W zależności od potrzeb SH1 możemy używać jako preampu wpiętego w końcówkę mocy jak i dodatkowego efektu zmieniającego brzmienie basowego wzmacniacza po podłączeniu klasycznie do wejścia. SH1 podłączony do wejścia Return i włączeniu sekcji SansAmp odzywa się dynamicznym i zwartym brzmieniem, które bardzo naturalnie reaguje na atak – jest szybkie i precyzyjne, a przy ustawieniu Harrisa ze środkiem w okolicach połowy, podbitą lekko górą i dołem, gainem ponad połową oraz załączonym podbiciem Bite i kolumną głośnikową oferuje drapieżny, selektywny i zwarty sound o charakterystycznym, lekko nosowym konturze, który pięknie osadza bas w gitarowym, high-gainowym miksie. Czuć tu lampowe tchnienie i metalowy pazur, a preamp w tym ustawieniu zmienia nasz basowy head nie do poznania. Korekcja wraz z pokrętłem Blend pozwala na bardzo szeroką i efektywną zmianę barwy, a dodatkowym atutem jest symulacja kolumny, która wprowadza głębszy charakter po załączeniu.
Po chwili zabawy okazuje się, że o ile w małym pudełeczku zamknięto w niemal magiczny sposób brzmienie basisty Iron Maiden, to SH1 oferuje znacznie więcej – całą paletę rockowych i metalowych kolorów, jak i bardziej okrągłe brzmienia bluesowe z pełnym i dynamicznym niskim dołem. A wszystko przy bardzo dobrym oddaniu barwy instrumentu i definicji w dole pasma. BITE dodaje jeszcze wyrazistości w dole pasma i zadziorności w górze, a po podkręceniu gainu uzyskamy klarowny, tłusty fuzz. SH1 równie dobrze sprawdza się po włączeniu w wejście wzmacniacza pozwalając na użycie go jako wszechstronnego dopalenia czy dobarwienia kanału w bardzo szerokim zakresie.
Drugie wyjście XLR pozwala wyprowadzić równolegle sygnał na mikser i przody lub do komputera.
Dwa ustawienia gainu i głośności przełączane z poziomu stopy sprawdzą się doskonale na scenie, a pokładowy tuner działa szybko i precyzyjnie. Dodatkowo sygnał możemy równolegle wyprowadzić przez XLR do konsolety i zestawu PA. Poza sceniczną funkcjonalnością i klasowym brzmieniem (a raczej paletą wielu brzmień) SH1 nie gorzej sprawdza się przy domowym, czy studyjnym nagrywaniu – dźwięk po XLR oddaje niuanse gry i wyższe harmoniczne, brzmienie jest naturalne i głębokie w całym spektrum, z dołem który możemy kształtować na wiele sposobów – od drapieżnego, zwartego i jednocześnie energetycznego po tłuste i okrągłe, nie tracące wigoru przy mocniejszym ataku.
PODSUMOWANIE
Tech 21 Steve Harris SH1 to bardzo funkcjonalny i ultra kompaktowy preamp basowy z legendarną sekcją SansAmpa, podrasowaną przez kultowego basistę Iron Maiden. SH1 poza precyzyjnym wręcz oddaniem brzmienia muzyka jest o wiele bardziej uniwersalny i dzięki dwóm kanałom oraz szerokiej możliwości korekcji, umożliwia dostarczenie palety tonalnej użytecznej nie tylko w świecie heavy-metalu.
Aktywowany trzecim przełącznikiem nożnym chromatyczny tuner pozwala na szybkie i precyzyjne strojenie basu.
Przycisk BITE dodaje nasycenia oraz wyrazistości w niskim paśmie.
www.sound-service.eu
www.tech21nyc.com
Regulacja: LEVEL 1, LEVEL 2, BLEND, HIGH, LOW, MID 1, MID 2, GAIN 1, GAIN 2
Przełączniki: GROUND XLR, SPEAKER, BITE, 1/2, ON, TUNER
Gniazda: IN , OUT, XLR OUT, 9V DC
Zasilanie: zasilacz 9V DC 200 mA (w zestawie)