Firma Tech 21 nie zwalnia tempa wciąż wypuszczając na rynek nowe produkty. Tym razem prezentujemy urządzenie przeznaczone dla basistów, które – podobnie jak wiele innych efektów tego producenta – opiera się na nieśmiertelnym układzie SansAmp.
Mowa o kostce SansAmp YYZ, która jest sygnowana nazwiskiem Geddy’ego Lee z grupy Rush. Nie jest to pierwsze urządzenie będące efektem współpracy tego artysty z firmą Tech 21, ponieważ w ofercie producenta znajduje się także potężny preamp GED-2112 zamknięty w obudowie typu rack. Czy kostka SansAmp YYZ będzie w stanie dorównać swojemu poprzednikowi?
Sprawdzimy to za chwilę, ale wcześniej spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie co takiego wyjątkowego jest w brzmieniu Geddy’ego Lee? Przede wszystkim lubił on eksperymentować z barwą basu i nie polegał na sprawdzonych, powszechnie stosowanych rozwiązaniach. W jego partiach znajdziemy ładnie zarysowaną górę pasma, precyzyjnie dobrany przester oraz nieprzerysowany dół. Warto zauważyć, że muzyk korzystał z klasycznego SansAmpa na długo przed nawiązaniem współpracy z firmą Tech 21.
BUDOWA
Już pierwszy rzut oka na obudowę kostki nie pozostawia wątpliwości, że jest ona sygnowana przez Geddy’ego Lee, ponieważ znajdziemy na niej grafikę przedstawiającą podobiznę muzyka (zresztą taką samą, jaką umieszczono na wersji rackowej). Chociaż jest to jedynie prosty rysunek składający się z zaledwie kilku kresek, to nie sposób nie poznać na nim charakterystycznego wizerunku basisty.
Obudowa została wykonana z metalu, a całość pokryto warstwą lakieru w kolorze turkusowym. W dolnej części panelu sterującego umieszczono przełącznik nożny, natomiast w górnej zamontowano zestaw gałek MASTER, LOW, MID, HIGH, DRIVE oraz MIX, a także dodatkowy przełącznik TIGHT. Zarówno niskie, jak i wysokie częstotliwości mogą być podbite w zakresie +/- 12 dB, przy czym regulator LOW pracuje w okolicy 80 Hz, natomiast HIGH operuje w obszarze 3.2 kHz. Przycisk TIGHT pozwala na dodatkowe dopalenie sygnału, a gałka MIX daje możliwość ustalenia proporcji dwóch różnych rodzajów brzmienia: DEEP oraz DRIVE.
Pierwszy z nich to czysta i łagodna – o ile można tak powiedzieć – barwa typowa dla wygładzonych nagrań studyjnych, natomiast drugi to przybrudzony, bardziej wyrazisty sound przypominający brzmienie wzmacniaczy lampowych. Jak widać możliwości kreowania barwy powinny być tu spore, ale to sprawdzimy za chwilę. Kostka jest zasilana za pomocą baterii 9V, którą umieszcza się w specjalnej komorze dostępnej na spodzie urządzenia. Możliwe jest również podłączenie zewnętrznego (niedostępnego w zestawie) zasilacza 9V, który jest w stanie dostarczyć prąd o natężeniu co najmniej 100 mA.
WRAŻENIA I BRZMIENIE
W brzmieniu kostki bez trudu odnajdziemy typową, ładnie nasyconą bazę typową dla układu SansAmp. Tutaj dostajemy niejako rozszerzony zakres brzmień, z typową dla Lee’a dynamiczną barwą z wyrazistą górą pasma. SansAmp zaskakuje dużą różnorodnością brzmień możliwych do uzyskania za pomocą zaledwie kilku regulatorów. Trzeba przyznać, że to wyjątkowo dopracowane urządzenie, które niewiele ustępuje wersji rackowej. Na uwagę zasługuje rozbudowana sekcja korektora, dzięki któremu możemy regulować barwę w wyjątkowo szerokim zakresie. Chociaż obecność regulatorów MIX i DRIVE oraz przełącznika TIGHT może sugerować, że brzmieniowo SansAmp YYZ będzie oscylować w kierunków przesterów i mocniejszych brzmień, to bez problemu uzyskamy krystalicznie czystą barwę – wystarczy tylko skręcić gałkę MIX do pozycji minimalnej.
Delikatne podkręcenie drive’u i skręcanie gałki MIX w prawo wzbogaca sygnał o rasowy, ładnie nasycony ton przywodzący na myśl konstrukcje lampowe. Im dalej w prawo, tym więcej interesujących barw możemy uzyskać. Aby uzyskać rasowe, mięsiste barwy nie trzeba przy tym specjalnie podkręcać gałki LOW, ponieważ główny charakter brzmienia bierze się bardziej ze środka pasma. Mocniejsze rozkręcenie gainu sprawia, że barwa staje się rockowa, mocna i dynamiczna. To jest brzmienie, które świetnie odnajdzie się w szeroko pojętym rocku. Brzmienie najbardziej zbliżone do typowego soundu Lee’a uzyskamy wciskając przycisk TIGHT, skręcając wszystkie trzy gałki korektora i DRIVE na ok. „godz. 2”, a regulator MIX pozostawiając na połowie skali. Po delikatnym skręceniu tej gałki w lewo, zmniejszeniu basu, minimalnym podbiciu środka pasma oraz wyłączeniu opcji TIGHT uzyskamy barwę zbliżoną do Jazz Bassu z wyrazistą górą.
PODSUMOWANIE
Tech 21 SansAmp YYZ pozwala nacieszyć się rasowym brzmieniem basu bez potrzeby stosowania dużego preampu GED-2112. Zakres możliwych do uzyskania brzmień jest imponujący, o czym można się przekonać po pierwszej próbie ustawienia konkretnych brzmień. Sprawnie działająca korekcja w połączeniu z efektywnym układem ukrytym pod niepozorną gałką MIX dają olbrzymie możliwości brzmieniowe. A wszystko to oparte na doskonałym preampie SansAmp, który jest klasą samą w sobie. Co ciekawe, YYZ potrafi tchnąć życie w przeciętny instrument, dlatego jego użycie może być szansą dla muzyków nie dysponujących instrumentem wysokiej klasy.
obudowa: metalowa
regulatory: MASTER, LOW, HIGH, DRIVE, MIX, MID,
przełączniki: ON/OFF (nożny), TIGHT
przyłącza: IN, OUT, 9V DC
zasilanie: bateria 9V lub zasilacz 9V (min. 100 mA) – brak w zestawie
pobór mocy: 21 mA