TECH 21 AcouStic Fly Rig

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki TECH 21
Testy
Sławomir Sobczak
2018-08-08
TECH 21 - AcouStic Fly Rig

Seria Fly Rig 5 firmy Tech 21 obejmuje szereg interesujących efektów o nietypowych – jak na tego typu urządzenia – wymiarach. Ich podłużne obudowy i wyposażenie sprawiają, że nabierają one cech miniaturowych pedalboardów. Każde urządzenie zawiera w sobie kilka wyraźnie wydzielonych sekcji, wśród których znalazł się w pełni analogowy obwód SansAmp.

BUDOWA

Tym razem firma Tech 21 przygotowała coś dla gitarzystów akustycznych, którzy potrzebują uniwersalnego preampu oraz DI-boxa, i to zarówno do gry w studiu, jak i do występów na scenie. Obudowa efektu jest w całości metalowa, przy czym panel sterujący oraz ścianki boczne wykonano z arkuszy blachy szczotkowanej. Wymiary efektu wynoszą 317 mm (szerokość), 64 mm (głębokość) oraz 32 mm (wysokość), a jego waga to ok. 0,5 kg. Na uwagę zasługuje niska wysokość urządzenia oraz jego smukły kształt, dzięki czemu w wielu przypadkach zmieści się on nawet w pokrowcu lub w futerale gitary.

Urządzenie wyposażono w wejście instrumentalne IN, wyjście OUT oraz dodatkowe wyprowadzenie sygnału w postaci zbalansowanego złącza XLR wraz z przyciskiem służącym do niwelowania niepożądanej pętli masy. Do zasilania przewidziano zewnętrzny zasilacz (obecny w zestawie) dostarczający prąd o napięciu w zakresie 9-12 V i natężeniu min. 150 mA. W dolnej części panelu sterującego znalazło się pięć przełączników nożnych: TAP/TUNER, EFX ON, REVERB, BOOST i COMP ON. Chociaż na obudowie umieszczono trzy duże napisy wskazujące lokalizację poszczególnych sekcji (EFX, SansAmp oraz Comp), to przełączniki nożne nie znajdują się dokładnie pod konkretną sekcją. Na przykład REVERB został umieszczony centralnie pod napisem SansAmp, a pochodzi z sekcji efektów EFX. Chociaż sekcje EFX i Comp są aktywowane za pomocą dedykowanych przełączników nożnych ON, to w przypadku układu SansAmp załączenie go następuje za pośrednictwem niewielkiego przycisku pod gałką MID.

W miejscu, w którym spodziewalibyśmy się footswitcha ON sekcji SansAmp umieszczono wspomniany wcześniej przełącznik REVERB. Omawianie poszczególnych sekcji warto rozpocząć od strony prawej, ponieważ sygnał biegnie w kierunku od prawej (gdzie umieszczono gniazdo wejściowe) do lewej. Pierwsza sekcja to Comp, czyli kompresor, w którym dodatkowo znalazł się przełącznik PHASE FLIP służący do odwracania fazy sygnału, co jest bardzo przydatne podczas używania gitary akustycznej i walki ze wzbudzeniami. Sam kompresor oparto na układzie FET i – jak zapewnia producent – projektując go, wzorowano się na konstrukcjach z lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Układ uzupełniono gałkami LEVEL i COMP. Tuż za kompresorem umieszczono pokładowy booster podbijający sygnał do ok. 12 dB, na który składa się przełącznik nożny BOOST oraz potencjometr o tej samej nazwie.

Kolejna sekcja to klasyczny, w pełni analogowy układ SansAmp będący sercem urządzenia. Choć można go wyłączyć za pomocą dedykowanego przycisku, to raczej nie ma sensu tego robić, ponieważ w sekcji SansAmp znalazł się rozbudowany, a przez to przydatny układ korekcji. Pierwsza gałka z prawej to NOTCH, czyli filtr wycinający niechciane częstotliwości w dole pasma pracujący w zakresie od 70 do 350 Hz. Dzięki niemu możemy pozbyć się dudnienia i pośrednio wpłynąć też na zminimalizowanie sprzężeń. Dalej mamy VOLUME, czyli gałkę ustalającą poziom sygnału wychodzącego z preampu, oraz 3-pasmową korekcję złożoną z potencjometrów LOW, MID i HIGH uzupełnioną gałką MID SHIFT służącą do wyboru częstotliwości środka w zakresie od 150 Hz do 3,2 kHz. Ostatnim regulatorem jest LPF, czyli filtr dolnoprzepustowy pracujący w zakresie od 1,5 do 20 kHz.

Ostatnią sekcją jest EFX, czyli grupa efektów, w skład której wchodzą: pogłos, delay i chorus. Gałka REVERB służy do wyboru poziomu pogłosu, a odpowiadający jej footswitch aktywuje układ. Przycisk SM/LG służy do wyboru trybu emulacji pomiędzy pogłosem typu small room (małe pomieszczenie) oraz large hall (duża sala koncertowa). Do wyboru efektu chorus lub delay służy przycisk DLA/CH, natomiast gałki E.LEVEL, REPEATS i TIME pozwalają na ustalenie parametrów wybranego efektu (w trybie CH gałki REPEATS i TIME są nieaktywne). Całość uzupełniają footswitche ON (do aktywacji sekcji) oraz TAP/TUNER, który pozwala nabić tempo delaya lub (po dłuższym przyciśnięciu) uruchomić pokładowy tuner chromatyczny.

Urządzenie jest dostarczane w estetycznym metalowym pudełku z wytłoczonym i nadrukowanym logo producenta, we wnętrzu którego znajduje się cienki arkusz z pianki. Chociaż pudełko jest efektowne, to przydałoby się dodać grubszy blok pianki z wyciętymi otworami na efekt oraz zasilacz, ponieważ w tej chwili nic nie stabilizuje ich położenia we wnętrzu pudełka.

WRAŻENIA I BRZMIENIE

Dźwięk przepuszczony przez testowane urządzenie zyskuje na wyrazistości, staje się bliższy, cieplejszy i bardziej naturalny, co ma szczególne znaczenie w przypadku korzystania z przetworników piezoelektrycznych.

Układ boostera pozwala mocno podbić sygnał i jest wyjątkowo czuły, dlatego nie warto z nim przesadzać. Kompresor brzmi ciepło i miękko, dodając do sygnału przyjemnych w odbiorze harmonicznych. Mimo to nie koloryzuje przesadnie dźwięku, a jedynie kompresuje go w miły dla ucha sposób, sprawiając, że całość nabiera wyraźnego charakteru typu vintage. Wyższe ustawienia gałki LEVEL skutkują ciągnącym się, długo wybrzmiewającym dźwiękiem o ciekawie zaokrąglonym środku pasma. Korektor półparametryczny daje duże pole do popisu w zakresie kreowania barwy, pozwalając na wybór częstotliwości środka w szerokim zakresie (150 Hz – 3,2 kHz). W pozycji środkowej gałki MID SHIFT uzyskujemy tradycyjną regulację środka pasma. Zakres pracy korektora jest dobrany optymalnie, co pozwala wyprostować niechciane częstotliwości oraz dodać do sygnału gitary mocy w dole pasma czy otworzyć górę.

Poza tym do dyspozycji użytkownika oddano kilka praktycznych narzędzi przeznaczonych do walki z takimi niepożądanymi zjawiskami jak sprzężenia. Filtr dolnoprzepustowy LPF pozwala wybrać częstotliwość odcięcia w zakresie od 1,5 do 20 kHz, a jeśli to nie pomoże, to pozostaje jeszcze gałka NOTCH wycinająca niechciane częstotliwości w dole pasma. W większości przypadków wystarczy ustawić ten regulator w pozycji środkowej, co odpowiada częstotliwości ok. 150 Hz. Kolejny „środek naprawczy” to przełącznik PHASE FLIP odwracający fazę sygnału. Filtry działają sprawnie i posiadają szeroki zakres pracy. Efekty z sekcji EFX mają naturalny, analogowy charakter i są łatwe w obsłudze, oferując niezbędne minimum potrzebne do tego, aby wzbogacić dźwięk gitary o pogłos, delay lub chorus. Podczas pracy z urządzeniem uwagę zwraca wysoka kultura pracy i niski poziom szumów.

PODSUMOWANIE

AcouStic Fly Rig to bardzo udane urządzenie, które można potraktować jako małe centrum dowodzenia lub nawet pedalboard gitarzysty akustycznego, zostało ono bowiem wyposażone w wiele przydatnych funkcji, takich jak: tuner, pogłos, delay, chorus, booster, sprawny układ korektora z zestawem filtrów, przełącznik fazy czy kompresor. Trzeba przyznać, że jest tego całkiem sporo. Dzięki swoim niewielkim wymiarom efekt Tech 21 AcouStic Fly Rig może być bezpiecznie i wygodnie transportowany, a zastosowana solidna obudowa pozwala na swobodne używanie go w różnych warunkach scenicznych.

www.sound-service.eu

 

konstrukcja: analogowa
sekcje: EFX, SansAmp, Comp
przełączniki nożne: TAP/TUNER, EFX ON, REVERB, BOOST, COMP ON
regulatory EFX: E. LEVEL, REPEATS, TIME, REVERB
regulatory SansAmp: LPF, HIGH, MID, MID SHIFT, LOW, VOLUME, NOTCH, BOOST
regulatory Comp: LEVEL, COMP
przełączniki: XLR, PHONES, DLA/ CH, SM/LG, SANSAMP ON, NOTCH, PHASE FLIP
przyłącza: IN, OUT, OUT XLR, 12V DC
impedancja wejściowa: 4,7 MOhm
funkcje dodatkowe: układ odwracania fazy sygnału Phase Flip, przełącznik masy
zasilanie: zewnętrzny zasilacz 12V DC, 300 mA (w zestawie)
wymiary: 317x64x32 mm (SxGxW)
waga: 0,5 kg
Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5.5
Cena
1 739.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
czerwiec 2018
Kup teraz