W latach 60. i 70. dość powszechnie nagrywano różne instrumenty w sposób jakiego dziś prawie się nie stosuje – gitary elektryczne, akustyczne, basowe, a także instrumenty klawiszowe podłączano bezpośrednio do konsolety.
Wiele znaczących ścieżek gitar i basu nagrano bez wzmacniaczy i mikrofonów, korzystając jedynie z korekcji w stole mikserskim. Wśród nich są chociażby gitara Johna Lennona w utworze „Revolution” The Beatles; partia 12-strunowego Rickenbackera, którą Roger McGuinn nagrał w „Mr. Tambourine Man” zespołu The Byrds; gitara Jimmy Page'a w „Black Dog” Led Zeppelin nagrana przez dwa kompresory; czy solówka Davida Gilmoura w „Another Brick In The Wall (Part 2)” (co ciekawe, nagrana na gitarze Gibson Les Paul, a nie jak powszechnie się uważa na czarnym Stratocasterze).
Od kilku lat coraz większą popularnością cieszą się urządzenia oparte na rozwiązaniach stosowanych w starych, sprawdzonych, a co najważniejsze znakomitych pod względem jakości dźwięku konsoletach (więcej można się o nich dowiedzieć chociażby z lektury „Estrady i Studia”). Urządzeniem takim jest Q\Strip nowojorskiej firmy Tech 21, w kompaktowej obudowie typu stompbox łączący w sobie przedwzmacniacz, korektor parametryczny i DI-box. Urządzenie ma wiele zastosowań – może służyć jako preamp do gitary elektrycznej, akustycznej, basowej, do instrumentów klawiszowych (w szczególności starych lub nieco niedomagających brzmieniowo), a także jako symulator kolumny głośnikowej przy nagrywaniu gitary elektrycznej przez efekt podłogowy lub preamp pozbawiony takiej funkcji.
BUDOWA
Szaro-niebieska obudowa jest dość ciasno wypełniona podzespołami i mieści z prawej strony wejście instrumentalne i wyjście symetryczne, z lewej dwa wyjścia przedwzmacniacza – niesymetryczne z przełącznikiem +10 dB, oraz symetryczne (XLR) z przełącznikami odcięcia masy i zasilania phantom oraz tłumikiem –20 dB. Wyłącznik umieszczony w prawym dolnym rogu można bezpiecznie obsługiwać nogą. Równoległe wyjście PARALLEL OUTPUT pozwala na wyprowadzenie sygnału jednocześnie np. do wzmacniacza i systemu PA. Metalowe, czerwone anodyzowane potencjometry w dwóch rzędach to regulacja poziomu wyjściowego oraz czteropasmowa korekcja +/–18 dB z podwójnym parametrycznym środkiem. LOW działa w paśmie 40 Hz, MID 1 w zakresie 40 Hz – 700 Hz, MID 2 – 300 Hz – 6 kHz, HIGH – 1 kHz. Możliwości kreacji brzmienia rozszerzają dwa filtry górnoprzepustowy 12 dB na oktawę poniżej 45 Hz i dolnoprzepustowy 12 dB na oktawę powyżej 3 kHz. Ten ostatni przydaje się w symulacji kolumny głośnikowej.
Z kolei filtr górnoprzepustowy umożliwia odcięcie dolnego pasma, by na przykład pozbyć się zakłóceń i dudnień przy nagrywaniu partii gitary akustycznej. Do tego efekt nadaje się znakomicie dzięki wysokiej impedancji wejściowej. Wyjście niesymetryczne ma możliwość podbicia poziomu sygnału, co może być przydatne by uzyskać mocniejsze wysterowanie końcówki mocy albo „dopalenie” wzmacniacza gitarowego. Tłumik na wyjściu XLR ułatwia dopasowanie poziomu sygnału do czułości wejścia kolejnego urządzenia w torze sygnału. Preamp może być zasilany na trzy sposoby: napięciem phantom 48 V przez złącze XLR, baterią 9 V, albo zasilaczem (również 9 V).
W PRAKTYCE
Q\Strip oparty jest na Mosfetach i wysokiej klasy podzespołach, a całość wizualnie prezentuje się bardzo stylowo i sprawia solidne wrażenie. Możliwości zastosowania są bardzo szerokie i atrakcyjne również dla gitarzystów i basistów. Możemy dopalić wzmacniacz lampowy, zarówno dla poprawy i zaokrąglenia barwy, jak i uzyskania klasowego przesterowania, podłączyć Q\ Strip bezpośrednio do końcówki gitarowej lub basowej, czy wykorzystać jako wysokiej klasy kanał konsolety przy nagrywaniu instrumentów na DAW. Filtr dolnoprzepustowy LPF w połączeniu z rozbudowaną, skuteczną korekcją można wykorzystać jako analogową symulację kolumny głośnikowej. Sprawdza się to, szczególnie na scenie, naprawdę dobrze a inne efekty gitarowe można podłączyć przed Q\Strip w torze sygnału, choć na pewno uzyskamy bardziej precyzyjne i oddające więcej niuansów rezultaty przy użyciu profesjonalnych impulsów w DAW. Wysokoimpedancyjne wejście jest bardzo użyteczne jako buffer dla pickupów piezo gitar akustycznych – choć przydałoby się tu odwracanie fazy, niemniej sporo preampów gitarowych ma już wbudowaną taką opcję.
Przy nagrywaniu gitary elektrycznej Q\ Strip dostarcza bardzo czystego, transparentnego i jednocześnie ciepłego sygnału jak przystało na analogową konstrukcję wzorowaną na wysokiej klasy kanale starszych stołów mikserskich. Sekcja EQ bardzo muzycznie i naturalnie pomaga dopracować barwę, a gitara basowa zyskuje nawet bardziej śpiewne i osadzone w miksie brzmienie, choć tu przydałaby się możliwość operowania w nieco większym zakresie. Tech 21 jest też bardzo przydatny do poprawy barwy i nawet jej reakcji dynamicznej przy wykorzystaniu wszelkiej maści cyfrowych symulatorów wzmacniaczy, z software’owymi rozwiązaniami włącznie. Barwa jest bardziej otwarta i naturalna, a korekcja w łatwy sposób pozwala na ocieplenie brzmienia i poprawienie wyrazistości.
PODSUMOWANIE
Tech 21 Q/Strip to bardzo ciekawy stompbox mieszczący w zgrabnej obudowie bardzo skuteczne urządzenie, które może przydać się gitarzystom i basistom w wielu sytuacjach. To wysokiej klasy DI box rozbudowany o analogową sekcję EQ, który możemy wykorzystać jako transparentne podbicie sygnału bądź nawet overdrive, symulator kolumny głośnikowej, klasyczny tor konsolety vintage dla poprawy i ocieplenie brzmienia w studio czy klasowy preamp dla gitary basowej czy akustycznej. O klasie urządzenia świadczą też niskie szumy oraz bardzo dobra dynamika i headroom, który zapewnia bezproblemową współpracę z kostkami efektowymi.
www.sound-service.eu
http://www.tech21nyc.com/
Wyjścia: PARALLEL OUT (TS ¼"), OUT (TS ¼"), BALANCED OUT (XLR)
Regulacje: LEVEL, BASS, MID 1, SHIFT 1, MID 2, SHIFT 2, HIGH,
Przełączniki: PHANTOM/GROUND CONNECT XLR, +10 dB BOOST OUT, –20 DB XLR, HPF, LPF
Zasilanie: bateria 9 V, zasilacz, phantom
Wymiary: 889 × 114 × 381 mm